بررسی و تحلیل چگونگی ترسیم نمادین نقوش حیوانی سفالینه های قرون 3 و 4 ه. ق ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه کاشان - ایران

2 کارشناس ارشد دانشگاه کاشان-ایران

چکیده

نماد سیرتی ناپیدا از صورتی پیداست که با موجود شدن انسان و شروع تعقل نقشی کلیدی را در زندگانی بشریت آغاز نمود. نمادها در شکل های گوناگون از جمله نمادهای حیوانی، گیاهی و هندسی بروز یافتند و از میان آن‏ها نمادهای حیوانی به دلیل نزدیکی انسان و حیوان، جایگاهی مهم را در ادوار گوناگون زندگی بشر به­دست آوردند. با بررسی انواع نمادهای حیوانی در هر دوره می­توان به افقی از دیدگاه های فکری بشر در آن زمان دست یافت. از میان دوره‏های گوناگون تاریخ گذشته نمادهای حیوانی موجود بر سفالینه‏ها در قرون 3 و 4 ه.ق در ایران موضوع این مبحث به­شمار می‏رود. در قرون مذکور طراحی نمادهای حیوانی روی سفالینه‏ها با دقت ترسیم نشده و تا حدودی ضعیف است. در میان نقوش این ظروف از حیواناتی نظیر اسب، بز، روباه، شاهین، شتر، شیر، قرقاول، کبک، کبوتر، ماهی، هدهد و یوزپلنگ استفاده شده­است، که در این مقاله به بررسی چرایی استفاده نمادین از این حیوانات پرداخته شده­است. از نظر هدف این پژوهش نظری است که به روش تحلیلی-توصیفی و به­شیوه اسنادی انجام شده است. هدف این پژوهش شناخت باورها و اعتقادات هنرمندان سفال­گر آن دوره است. نتیجه این مقاله نشان می دهد که نقوش حیوانی متعددی در دوره 3و4 ه.ق ایران روی ظروف سفالین استفاده شده است. در میان این نقوش هم حیوانات واقعی و هم فراواقعی مشاهده می شود. هر کدام از این نقوش بیان­گر نمادین مفهوم خاصی در زندگی انسان­ها می باشند. برخی نقوش با دقت و برخی به صورت ضعیف طراحی شده اند.

کلیدواژه‌ها