مطالعه، نیازهای انگیزشی هنرجویان دانش‌آموز، آموزشگاه‌های آزاد هنری اهواز در ایام تحصیل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده هنر دانشگاه شهید چمران اهواز- ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشکده هنر، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران

چکیده

آموزش هنر در مدارس که به طور عمده متمرکز بر هنرهای تجسمی، چون طراحی‌، نقاشی وخوشنویسی است، علی‌رغم این‌که سابقه‌ای طولانی دارد، اما به دلایل مختلف تاکنون چندان جدی گرفته نشده و در مواردی دیده شده که دانش‌آموزان در ایام تحصیل علائق هنری خود را در رشته‌های تجسمی نام‌برده در خارج از مدرسه پی‌گیری می‌کنند. با توجه به این مسئله، این پژوهش در نظر دارد، به سه سؤال بنیادی، چرائی عدم اتکاء دانش‌آموزان به آموزش رشته‌های هنری در مدارس  و دلیل پی‌گیری آموزش آن در آموزشگاهای آزاد نسبت به مدارس و نیز هدف کلی دانش‌آموزان ازفراگیری دروس هنری در خارج از مدارس، پاسخ دهد. نمونه جامعه مورد مطالعه هنرجویان چند آموزشگاه آزاد اهواز است. فرض این است علت گرایش دانش آموزان به آموزش هنر در آموزشگاهای آزاد، نشأت گرفته از پی‌گیری یک تخصص هنری  به صورت حرفه‌ای در آینده است. هدف این پژوهش، شناخت مهم‌ترین انگیزه دانش‌آموزان برای یادگیری مهارت‌های هنری در آموزشگا‌های آزاد هنری در طول سال‌تحصیلی است. روش این تحقیق پیمایشی است که با  محور قرار دادن سه پرسش بنیادی اشاره شده و طرح سؤالاتی مرتبط با سه پرسش مطرح شده، براساس طیف لیکرت، نتیجه را ارائه می‌کند. یافته‌های این مقاله نشان ‌می‌دهد، علت استقبال دانش‌آموزان از آموزش هنر فراتر از مدرسه و به‌طور خاص در آموزشگاهای آزاد، نشأت گرفته از علاقۀ آن‌ها به حرفه‌ای شدن در رشته‌ای خاص در آینده است.

کلیدواژه‌ها


- امیراینانلو، معصومه(1378)، هنر، آموزش هنر، وضعیت آن در ایران، جلوه هنر (ص 74-83): شماره 15، 14.
- بهبهانی، سورنا(1387)، آموزش هنر را جدی بگیریم (چالش‌های آموزش هنر در مدارس) ،گزارش (ص 61-62): شماره 202.
- گودالیوس، ایوان؛ اسپیرز، پگ(2002)، رویکردهای معاصر در آموزش هنر، ترجمه فرشته صاحب قلم، تهران: انتشارات نظر.
- محقق، جواد(1371)، درس هنر و مسائل آن، رشد معلم (ص45-47): شماره 78.
- مهرمحمدی، محمود(1383)، آموزش عمومی هنر، چیستی، چرایی و چگونگی، تهران: انتشارات مدرسه.
- یوسفی، مجید(1388)، بررسی موانع و محدودیت‌های آموزش هنر در پرورش خلاقیت دانش‌آموزان و رابطه بین خلاقیت معلمان هنر و گرایش آن‌ها به استفاده از روش‌های تدریس خلاقیت محور در مدارس راهنمایی شهر همدان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه تهران.