بررسی مضامین گرافیتی های شهرک اکباتان تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هیئت علمی گروه ارتباط تصویری، موسسه آموزش عالی رسام،کرج، ایران

2 مدرس موسسه آموزش عالی رسام، گروه ارتباط تصویری،کرج، ایران

3 کارشناس گرافیک، موسسه آموزش عالی رسام،کرج، ایران

چکیده

گرافیتی نوعی هنر رسانه ­ای غربی است که گروه­ های سیاسی به حاشیه رانده شده یا  محروم از امکانات و تبلیغات رسمی برای بیان عقاید و دیدگاه­ های خود از آن بهره می‌گیرند. این هنر برای اولین بار در دهه80 میلادی در نیویورک به صورت رسمی معرفی شد. علاقه‌مندان به این حوزه  به مدد نشانه­ های گرافیتی وجهی رمزگونه به بیان خود بخشیده و خود را از فرهنگ رسمی متمایز می­ کنند. در ایران هم مدتی است که  هنرمندان این شیوه بیان بصری را برای دیدگاه­ های خود استفاده می­ کنند نمونه‌های موجود گرافیتی‌های ایرانی،  پیوندی پنهان با  دیگر عناصر سبک زندگی  هنرمندان آن در شهرهای بزرگ از جمله تهران دارد. پژوهش حاضر گرافیتی­ های شهرک اکباتان در غرب شهر تهران را از نظر سبک، تکنیک، مضامین، مفاهیم و عناصر نشانه شناختی، با هدف شناخت بیشتر آن‌ها  به عنوان هنری انتقادی بررسی می‌کند. اینکه مضامین غالب گرافیتی‌های مکان مورد مطالعه چیست؟ سؤالی است که این تحقیق به آن ­پاسخ می ­دهد. روش پژوهش حاضر توصیفی تحلیلی بوده و اطلاعات آن به صورت کتابخانه­ ای و میدانی جمع آوری شده­ است. همچنین از عکاسی به عنوان ابزار تحقیق استفاده شده­ است. یافته‌های این مقاله نشان می دهد، که انتقاد اجتماعی، بارزترین وجه گرافیتی‌های مشاهده شده در مکان مورد بررسی است. برخی آثار یاد شده ماهیتی وندال و خراب کارانه دارند. پرکاربردترین عناصر نشانه شناختی آن ­ها نوشتار و چهره­ های انسانی است. همچنین سبک­ های "استنسیل"، "ویلداستایل"و "تروآپ"، مورد توجه گرافرهای این مکان  بوده و جنبه ­های تصویرسازانه آن­ ها قدرت چشم­گیری دارد.

کلیدواژه‌ها


- Kowsari, Masoud(2010). Graffiti as an Art for Objection. Journal of Sociology of Art and Literature. Tehran: Spring and summer. 2nd Year. 1st Issue.
- Rashad, Karen(2004). What is Graffiti? Wall Painting. Beejaa: Teesa.