پل سزان از نقاشان فرانسوی قرن نوزدهم در آفرینش آثار نقاشی خود دیدگاه تازه ای را مطرح کرده و بازنمایی به روش سنتی در هنر را مورد نقد قرار داده است. این مقاله در نظر دارد حضور ذهن و ذهنیت را در آثار نقاشی سزان بررسی نماید. بدین منظور و به جهت تعیین چارچوبی منظم در این پژوهش، این بررسی بر مبنای مفهوم"ذهنیت" در اندیشۀ"کانت" (از فلاسفه بزرگ) انجام می پذیرد و سپس بر این مبنا، نظم عقلانی آثار سزان در بازنمایی ذهنیت وی از طبیعت مورد تحلیل قرار می گیرد. فرضیۀ این پژوهش بدین شرح است: بر پایۀ نگرش"کانت" به نظر می رسد در رابطه با "فاهمه" و"ذهنیت" در حوزۀ فلسفه، می توان نقش بنیادین ذهنیت در تحول آثار نقاشی سزان را به عنوان بنیانگذار هنر مدرن توجیه نمود. نتایج حاصل این پژوهش مشخص کرد که سزان به عنوان یکی از هنرمندان تأثیرگذار در هنر مدرن، همانند جستجوهای فلسفی کانت در مقابل تحمیل مطلق واقعیت بیرونی، نمایان گر ذهنیتی است که مرکز توجه آن«من اندیشمند» است. روش تحقیق در این مقاله توصیفی- تحلیلی است که با استناد به منابع کتابخانه ای داده های آن تحلیل شده است.
بشیری دزفولی, هادی, & شیخ زاده, مرجان. (1398). جایگاه ذهنیت در بازنمایی طبیعت در آثار نقاشی سزان بر اساس مفهوم آن در اندیشه کانت. پیکره, 8(16), 29-37. doi: 10.22055/pyk.2019.14967
MLA
هادی بشیری دزفولی; مرجان شیخ زاده. "جایگاه ذهنیت در بازنمایی طبیعت در آثار نقاشی سزان بر اساس مفهوم آن در اندیشه کانت", پیکره, 8, 16, 1398, 29-37. doi: 10.22055/pyk.2019.14967
HARVARD
بشیری دزفولی, هادی, شیخ زاده, مرجان. (1398). 'جایگاه ذهنیت در بازنمایی طبیعت در آثار نقاشی سزان بر اساس مفهوم آن در اندیشه کانت', پیکره, 8(16), pp. 29-37. doi: 10.22055/pyk.2019.14967
VANCOUVER
بشیری دزفولی, هادی, شیخ زاده, مرجان. جایگاه ذهنیت در بازنمایی طبیعت در آثار نقاشی سزان بر اساس مفهوم آن در اندیشه کانت. پیکره, 1398; 8(16): 29-37. doi: 10.22055/pyk.2019.14967