تطبیق کاربست نقوش گیاهی در مینیاتور ارمنی و نقاشی ایرانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه هنر اسلامی دانشکده هنرهای صناعی- دانشگاه هنر اسلامی تبریز. ایران

چکیده

 بیان مسئله: با اختراع خط ارمنی، زبان بصری مینیاتور ارمنی نیز تحولات بزرگی را پشت سر نهاد که در مکاتب واسپوراکان، کیلیکیه، هایک، آنی، کریمه، گلدزور، داتو تجلی یافت. یکی از مشخصه‌های مینیاتور ارمنی، کاربرد فراوان و متنوع نقوش گیاهی جهت تزئین متون دینی نظیر انجیل، جاشوتس، شاراکان و نیز کتب دیگر با موضوعات طب، تاریخ و نظایر آن‌ها است. تقسیم ارمنستان، به دو بخش غربی و شرقی در سده پنجم به بعد، تحت نفوذ ایران و بیزانس، بر اشتراکات فرهنگی و هنری ایران و حوزه قفقاز تأکید می‌کند. با توجه به آنچه گذشت سؤال این است که نقوش گیاهی، به چند شکل در مینیاتور ارمنی مصور شده و تشابهات آن با نگارگری ایرانی چیست؟  
هدف: شناخت بهتر  نقوش ایرانی و ارمنی و تشابهات وتمایزات آن­ ها
روش پژوهش: این پژوهش تطبیقی است که شیوه توصیفی ـ تحلیلی یافته ­های آن ارائه می‌شود منابع این پژوهش کتابخانه ­ای و  برگرفته از پایگاه­ های اینترنتی است.
یافته‌ها: این پژوهش نشان داده است که نقوش گیاهی به پنج صورت در مینیاتور ارمنی حضور دارند: نقش گیاه برای تصویرسازی عین به ‌عین متن، نقش گیاه برای توصیف روایت،  نقش خلاصه شده و هندسی گیاه برای پر کردن خلأ، نقش گیاه به عنوان نماد و استفاده از نقش انتزاعی گیاه برای اهداف زیباشناسانه است. همچنین بررسی  این پژوهش نشان داد که در چهار شکل از مصورسازی نقوش گیاهی، مشابهت‌هایی میان مینیاتور ارمنی و ایرانی وجود دارد. اما شکل سوم، یعنی خلاصه‌سازی هندسی فرم نقوش گیاهی با هدف ایجاز، در مینیاتور ایرانی قابل‌مشاهده نیست.

کلیدواژه‌ها


-Adamova , Adel T. ; Bayani , Manijeh. (2016). Persian Painting: The Arts of the Book and Portraiture. Pub: Thames & Hudson.
-Adontz, Nicholas. (1970). Armenia in the Period of Justinian: The Political Conditions Based on the Naxarar System. translated by Nina G. Garsoïan. Belgium: Peeters Publishers.
-A. G. Abrahamyan. (1959). Matenadarani Dzeragir Gandzere, Yerevan: Haybedherad.
-Avetisyan, Avet. (1910). The miniature art of Vaspurakan Uniqueness of Style. Digital library: http://www.armenianart.org.
-Burkhart, Titus. (1990). Holy Art: Principles and Methods. translated by Jalal Sattari. Tehran: Soroush.
-Der Nersessian, Sirarpie & Agemian. (1896). Miniature Painting in the Armenian Kingdom of Cilicia from the Twelfth to the Fourteenth Century. Washington: D.C: Dumbarton Oaks, Trustees for Harvard University.
-Dikran Zahraban, Adana. (2002). Symbols in Christian Art. Peyman Cultural Quarterly, Year 6, Number 20, 9-33.
-Dournovo, L. A. )1967( .Haykakan Manranekarchootiun. Khembagerootiun yev Arajaban R.G. Drampian.Yerevan: Hayastan ‎Heradarakchootiun.‎
-Eskanderpour Khorami, Parviz, (2006). Khatai flowers: carpets, tiles, gilding.Tehran: Tabe & Nashr.
-G. V. Abgaryan. (1969). Matenadaran. Yerevan: Hayastani Bedakan Heradarak chootiun,
-HOLY BIBLE: King James Version(2011). United Kingdom:  Pub: Collins.
-Javadi, Shohreh. (2004). Landscape design in Iranian painting. Bagh Nazar Magazine, 1 (1), 25 - 37.
-Kashigarzadeh, Munir. (2000). Analytical comparison of plant representation in painting and carpet in the early Safavid period. Master Thesis. Tehran: Tarbiat Modares University.
-Kurdian, H. (1942). An Important Armenian MS. with Greek Miniatures. Journal of the Royal Asiatic Society, Volume 74, Issue 3-4,) 155-162(.
-Kurdian, H. (1941). An Armenian MS. with Unique Mongolian Miniatures. Journal of the Royal Asiatic Society,  Volume 73, Issue 2, 145-148.
-Lyman, Oliver. (2016). An Introduction to Islamic Aesthetics. Translator: Mohammad Reza Abolghasemi. Tehran: Mahi Publishing.
-Mathews, Thomas F & Taylor, Alice. (2001). The Armenian Gospels of Gladzor: The Life of Christ Illuminated. United States: Getty Publication.
- Maxwell, Kathleen. (1997). Miniature Painting in the Armenian Kingdom of Cilicia from the Twelfth to the Fourteenth Century. Sirarpie Der Nersessian. Sylvia Agemian and Anne-Marie Weyl Carr, Speculum, The University of Chicago Press on behalf of the Medieval Academy of America,Vol. 72, No. 4 (Oct., 1997), 1159-1162.
-Mahmoudi, Sarvar. ( 2012). The evolution of plants and plants) Tree (in Iranian painting 7th to 10th century AH. Master Thesis. Tehran: Islamic Azad University, Central Tehran Branch.
-Machiani, Hossein Ali. (2001). Gilding Education. Tehran: Yasavoli Publications.
-Manukyan, RP. (2014). Armenian Miniature Heritage. Peyman Cultural Quarterly, Year 18, No. 69.
- Marutkhanian, Gina.(2003). Armenian decorative motifs. Peyman Quarterly, 26, 66 - 36.
-Mobini, Mahtab; Hakimi, Safoura. (2015). A Study of Nature and Plant Patterns in Mashhad School of Painting and Its Adaptation to Other Schools of Painting in the Safavid Period. National Conference on the Role of Khorasan in the Prosperity of Islamic Art. Mashhad: Ferdows Higher Education Institute.
-Monshi Qomi, Ahmad Ibn Hussein. (1980). Golestan Honar. Tehran: Soheili Khansari Publishing.
-Mousavi Lar, Ashraf Sadat; Mehr Mohammadi, Mansoura. (2015).Introduction to the Gospel of Joannes with emphasis on visual analysis of drawings and introduction to the Vaspurakan school. Cultural history studies, Year Seven, No. 25,97 - 122.
-Navidi, Zin al-Abedin. (1974). Dohahalazar. Moscow: Published by Ali Minaei Tabrizi and Abolfazl Rahivmov.
-Nersessian, Vrej. (2001). The Bible in the Armenian Tradition. Los Angeles: Getty Publications.
-Nersessian, Vrej. (2001). Treasures from the Ark: 1700 Years of Armenian Christian Art. 1st Edition. Pub: Oxford University Press.
-Pakbaz, Rouin. (2008). Iranian painting. from the past to the present. Seventh edition. Tehran: Zarrin and Simin Publications.
-Parvin, Hossein. (2017). Plant Aesthetics in Shahnameh Baysanghari. Journal of Oriental Art and Civilization, Year 5, Number 18, 29-42.
-Qasemieh, Sara; Bemanian, Mohammad Reza; Nasehi, Abuzar. (2016). A Study of the Common Language of Iranian Garden and Painting with Emphasis on the Symbolic Role of the Cypress Tree. Journal of Art Research, Year 6, Number 11, from 75-86
-Schimmel, Anne-Marie. (1989). Calligraphy and Islamic culture. Translated by Assadollah Azad. Mashhad: Astan Quds Razavi.
-Sevak, Goorge. (1962) .Mashtots Mesrop, Haykakan Ou Gereri Matenagerootian Skezbnavoroome. Yerevan: Haybedherad.
-Tiraratunian, Maru. (2001). Overview of Armenian miniatures and its styles. Peyman Cultural Quarterly, 15-17 consecutive.
-Wilson, Eva. (1998). Islamic Designs. Translated by Mohammad Reza Riyazi. Tehran: Organization for the Study and Compilation of University Humanities Books.
-Yasini, Razieh. (2014). The Religious Approach of the Original Iranian Miniature to Women's Illustration. Journal of Women in Culture and Art, Volume 187- 6, No. 2, 167
-Zamani, Ehsan; Amirkhani, Arian; Brotherhood, Haniyeh; Ansari, Mojtaba. (2009). The Interplay of Iranian Landscape Painting and miniature. Book of the Month of Art, No. 135, 80-91