شیوۀ بازنمایی دیداری و شنیداری فضا و زمان در آثار چند رسانه ایِ «رومن اوپالکا»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنر و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران

چکیده

بیان مسئله: در  هنر جدید فضا و زمان از عناصر مهم مورد توجه هنرمندان این عرصه است. یکی از این هنرمندان «رومن اوپالکا» است که از این عناصر در آثار خود استفاده کرده است. در این میان مسئله این پژوهش، نخست طبقه ­بندی انواع هنر چندرسانه­ ای و سپس چگونگی بازنمایی دیداری و شنیداریِ فضا و زمان در آثار چندرسانه ­ایِ رومن اوپالکا است.
هدف: هدف این پژوهش، شناسایی مفهوم فضا و زمان در آثار چندرسانه ­ای رومن اوپالکا به عنوان مورد مطالعه و تبیین تأثیر کیفیات بصری آثار چند رسانه­ ای این هنرمند است. 
روش پژوهش: پژوهش حاضر به روش توصیفی ـ تحلیلی صورت گرفته و گردآوری اطلاعات به شیوۀ کتابخانه­ ای است.
یافته‌ها: اوپالکا با فعال کردن حوزۀ نشانه­ های نمایه ­ای چه به ­صورت دیداری و چه به­ صورت شنیداری، سعی در تقویت ارتباط هنر با جهان به شیوه ­ای شبه علمی دارد و آثار را از حوزۀ صرفاً توهمی بیرون می­ راند. اوپالکا با معطوف کردن توجه مخاطب و هنر به وجود و آگاهی، بر آن است تا حس بی­ اعتباری زمان را با ایجاد خوانش­ های چند وجهی فراهم کند. خوانش زمان در آثار اوپالکا به صورت خطی و غیر خطی است. همچنین فضا و زمان در آثار اوپالکا سیال و پویا و دارای مفاهیمی استعاری نظیر مفهوم مرگ و میرایی است.

کلیدواژه‌ها


-اوکویرک، اتوجی؛ استینسون؛ ویگ؛ بون و کایتون. (1393). مبانی هنر: نظریه و عمل (ترجمه محمدرضا یگانه‌ دوست). تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌­ها (سمت).
-مختاری دهکردی، راضیه؛ نادعلیان، احمد و مراثی، محسن. (1397). ماهیت فضا و زمان در آثار چند رسانه‌­ای کتی پاترسون. نشریه هنرهای زیبا - هنرهای تجسمی، 23(3)، ۲۱ -۳۰.
-مختاری دهکردی، راضیه؛ نادعلیان، احمد و مراثی، محسن. (1397). فضا و زمان در هنر چند رسانه‌­ای با تأکید بر آثار دنیل استیگمن مانگرن و الساندرو راواگنان. نشریه جهانی رسانه، 13(2)، 276-301.
-مصباح، گیتا و زهرا رهبرنیا. (1390). پیوستار زمانی- مکانی باختین در هنرتعاملی جدید. نشریه مطالعات تطبیقی هنر، 1(1)، 1-15.
-De Jongh, K & Gold, S. (2010). Roman Opalka: Time Passing. Leiden, Netherlands: Global.
-Lodermeyer, P. (2013). Personal Structures: Works and Dialogs. New York: Global Art Affairs Publishing,
-Lucie Smith, E. (2004). Art Terms (Dictionary of Art Terms). London: Thames& Hudson.
-McClain, J. (2009). Time in the visual arts: Lessing and Modern Criticism. Copenhagen: Forlaget politisk revy.
-Ring Peterson, A. (2015). Installation Art: Between Image and Stage. Distributed for Museum Tusculanum Press.
-www.christies.com/features/Opalka-5583-1.aspx (تاریخ بازیابی 28/11/2017)