درس‌ آموخته‌هایی از استودیوهای مجازی دیزاین در زمان شیوع COVID 19

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پروفسور حسابی تفرش، ایران

2 پژوهشگر، دانشکده آموزش، دانشگاه بریتیش کلمبیا، ونکوور، کانادا

چکیده

بیان مسئله: آموزش طراحی متکی به فرآیندهای پویا، مشارکتی و خلاق است. فارغ از در نظر گرفتن تفاوت‌های ذاتی رشته‌های علوم انسانی، مهندسی و یا دیگر رشته‌ها با رشته‌های هنر و دیزاین، پلتفرم‌های مناسب کلاس‌های معلم‌محور، فاقد توانایی‌های مناسب برای ایجاد فرآیندهای پویا و خلاق هستند. این چالشی است برای آموزش مجازی درس‌های عملی، کارگاهی و طراحی که نیاز به فضاهایی استودیویی دارند.
هدف: به اشتراک‌گذاری درس‌آموخته‌ها در به کارگیری ابزار و راهکارهای موازی برای بازگرداندن فرآیندهای یادگیری پویا، مشارکتی و خلاق به کلاس‌های استودیوی طراحی است.
روش پژوهش: این پژوهش از نوع کیفی و با روش تحقیق مبتنی بر طراحی (DBR) انجام شده است. این روش تحقیق با دربرگرفتن چرخه‌های تکرارشوندۀ طراحی، ارزیابی، طراحی مجدد، مناسب تحقیق حاضر شناخته شد.
یافته‌ها: تم‌های به دست آمده شامل امکان کار گروهی، چندرسانه‌ای بودن، مدیریت زمان توسط دانشجو با تمرکز و بهره‌وری، مشاهدۀ فرآیند یادگیری و تفکر با امکان اصلاح و بهبود، و نیاز سواد دیجیتال با کدهای مستخرج از داده‌ها به عنوان واحد تجزیه و تحلیل در روش کیفی پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. در این مقاله درس‌آموخته‌ها از دو استودیوی مجازی طراحی متفاوت، هر دو با استفاده از پلتفرم پدلت مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.

کلیدواژه‌ها


- Barab, S., & Squire, K. (2004). Design-based research: Putting a stake in the ground. The journal of the learning sciences, 13(1), 1-14.
- Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using Thematic Analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77-101.
- Bayer, H.; Gropius, W. & Gropius, I. (1959). Bauhaus, 1919-1928. Boston: CT Branford Company.
- Brown, T. (2008). Design Thinking. Harvard Business Review, 6, 84-92.
- Cennamo, K.; Brandt, C.; Scott, B.; Douglas, S.; McGrath, M.; Reimer, Y. & Vernon, M. (2011). Managing the Complexity of Design Problems through Studio-based Learning. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 5(2), 12–36.
- Cronbach, L.J. (1975). Beyond the two disciplines of scientific psychology. American Psychologist, 30 (2), 116-27.
- Crowther, P. (2013). Understanding the signature pedagogy of the design studio and the opportunities for its technological enhancement. Journal of Learning Design, 6(3), 18-28.
- DeSantis, L., & Ugarriza, D. N. (2000). The concept of theme as used in qualitative nursing research. Western Journal of Nursing Research, 22(3), 351-372.
- Maphosa, C., & Bhebhe, S. (2019). Digital literacy: A must for open distance and elearning (ODEL) students. European Journal of Education Studies, 5(10), 186-199.
- Milovanović, A.; Kostić, M., Zorić, A.; Đorđević, A.; Pešić, M.; Bugarski, J. & Josifovski, A. (2020). Transferring COVID-19 Challenges into Learning Potentials: Online Workshops in Architectural Education. Sustainability, 12(17), 7024.
- Rowe, S. F. & Sikes, S. (2006). Lessons learned: taking it to the next level. Paper presented at PMI® Global Congress 2006—North America, Seattle, WA. Newtown Square, PA: Project Management Institute.
- Schon, D. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. New York, NY: Basic Books.
- Ubell, R. (2016). Advice for faculty members about overcoming resistance to teaching online. Inside Higher Ed. Retrieved from https://www.insidehighered.com/advice/2016/12/13/advice-faculty-members-aboutovercoming-resistance-teaching-online-essay .December 13
- Van den Akker, J. (1999). Principles and methods of development research. In J. van den Akker, N. Nieveen, R. M. Branch, K. L. Gustafson & T. Plomp (Eds.), Design methodology and developmental research in education and training The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
- Wademan, M. (2005). Utilizing Development Research to Guide People Capability Maturity Model Adoption Considerations. Syracuse University.
- WHO (2020). Coronavirus disease 2019 (COVID-19) situation report 52. Retrieved from https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200312- sitrep-52-covid-19.pdf?sfvrsn=e2bfc9c0_4