آسیب شناسی نظام آموزش الکترونیک در رشته‌های کارگاهی دروس هنری و ارائه راهکارهای مؤثر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی گرایش خط مشی گذاری، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، علوم تحقیقات تهران، تهران، ایران

چکیده

بیان مسئله: فضای کنونی جامعه، سمت و سوی بسیاری از دروس کارگاهی و آزمایشگاهی در برخی رشته های دانشگاهی و تحصیلی را به سمت آموزش الکترونیکی سوق داده، ولی چالش­ های بسیاری را با خود در امر آموزش و بخصوص یادگیری وارتباطات مجازی دانش آموزان و دانشجویان همراه داشته است. با توجه به اینکه آموزش الکترونیکی در بسیاری از دروس تئوری در برخی رشته ها و دانشگاه­ ها از سال­ های قبل رایج بوده، ولی امروزه ماهیت آموزش الکترونیکی، لزوم بررسی دقیق عوامل مؤثر بر یادگیری و شیوه­ های آموزشی مؤثر را با تأکید بر سیستم ­های مدیریت آموزش الکترونیکی، کلاس­  های مجازی فعالیت­ های کلاسی مجازی و غیره، ایجاب می­ نماید. با این حال مسائل اینچنینی همواره نقدهایی را به آموزش الکترونیکی و مجازی در بسترها و رویکردهای مختلف وارد نموده است.
هدف: پژوهش حاضر ضمن معرفی برخی از روش­ های یادگیری مؤثر در برخی دروس با هدف بررسی نظام آموزش الکترونیکی در رشته­ های کارگاهی دروس هنری و عوامل مؤثر به رویکردها و نقدهای مختلف در این زمینه پرداخته و با رویکردی آسیب ­شناسانه در این فضا، چالش­ های موجود و پیش رو را واکاوی نموده است
روش پژوهش: این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی و تحلیل محتوای موضوعات مرتبط، با پیش بینی احتمالات آتی در این محور، پرداخته است و از مطالعات اسنادی وکتابخانه­ ای بهره برده است.
یافته ها: در نظام آموزش الکترونیکی بار اصلی بر قسمت یادگیری است نه الکترونیک، این تحلیل می ­تواند زمینه ساز برنامه­ ریزی مناسب و متناسب با شیوه آموزشی و یادگیری مؤثر باشد. برخی ظرفیت­ ها و شیوه های آموزشی پیشنهادی در نحوه امتحان یا شروع کلاس­ های درس در سطح کشور وجود دارد که در قسمت پیشنهادات ذکر شده است.

کلیدواژه‌ها


- Ebrahimzadeh, I.(2003). The necessity of approaching the open and distance education system and using new technologies and organizing the learning process, Peik noor, (1), 3-10.
- Farahani, A. (2001). Self-study, independent study and its role. Peak Noor, (10), 5-18.
- Faraskhah, M; Mehr Mohammadi, M & Davari, A. (2004). Investigating Increasing Access to Higher Education. Tehran: Higher Education Research and Planning Institute.
- Faraskhah, M. (2013). Virtualization of teaching and learning environments, paradigm shifts and cultural requirements, Barg Farhang Magazine, (21), 86-102.
- Javidnasab, Y. (2020). Happy Network Pathology; Opportunities and Challenges, News Report from the Education Specialist and Deputy Director General of Education of Alborz Province. http://www.sedayemoallem.ir
- Kuhpayehzadeh, J; Khoshnevisan, M.H & Beralvand, A. (2016). Comparison of the effect of virtual and traditional education methods in learning the course "Introduction to dental tools and equipment and their maintenance", University Journal Iranian Medical Sciences, (143), 63-70.
- Hajian, Nasser. (2020). IRNA news agency interview with Nasser Hajian, professor at the University of Isfahan. www.irna.ir.
- Momeni Rad, A; Ali Abadi, Kh; Fardanesh, H & Mazini, N. (2013). Identifying the effective factors on the formation of learning community in e-learning and presenting a model for its design. PhD thesis, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabaei University.
- Roblyer, M. D.; Webb, M.; Herman, J., & Witty, J. V. (2010). Findings on Facebook in higher education: A comparison of college faculty and student uses and perceptions of social networking sites. The Internet and Higher Education, 13(3), 134-40.
- Saeedi Nejat, Sh & Vafaei Najjar, A. (2011). The effect of distance education programs on students' academic success, Department of Health and Management, Faculty of Health, Mashhad University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education, 11 (1), 1-9.
- https://pafcoerp.com/