نمایش عالم مثال و عالم واقع متأثر از نگارگری در نقاشی معاصر ایران (مطالعه موردی آثار محمود فرشچیان، ایران درودی و مهدی حسینی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد گروه نقاشی ایرانی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانشیار گروه نقاشی، دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

بیان مسئله: نگارگری ایرانی سراسر نمایانگر عالم مثال است. دلیل آن شوق نگارگران گذشته برای کشف و نمایش این عالم ملکوتی از طریق  قوه خیال و با دستمایه‌هایی مانند داستان‌ها و روایت‌هاست. نمایش عالم مثال تنها محدود به دوران گذشته نبوده و در عصر معاصر نیز هنرمندان همچون گذشته در پی نمایش عالم مثال در آثار خود هستند و زمینه مناسبی را برای خلاقیت هنرمندان بوده است. مسئله پژوهش حاضر چگونگی خلق عالم مثال در آثار گذشته و معاصر و نیز تفاوت بازنمایی آن در آثار هنرمندان معاصر چون فرشچیان، درودی و حسینی در قیاس با گذشته نگارگری ایرانی است.
هدف:  هدف این پژوهش بررسی و تحلیل چگونگی نمایش عالم مثال در نگارگری گذشته و شناخت چگونگی بروز آن در آثار برخی از نقاشان معاصر ایرانی است.
روش پژوهش: یافته‌های این تحقیق کیفی است و به شیوه توصیفی-تحلیلی ارائه می‌شود. اطلاعات آن از طریق منابع کتابخانه‌ای جمع‌آوری شده است.
یافته‌ها: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که در گذشته هنرمندان برای ترسیم عالم مثال به قوه خیال توجه داشتند و هنرمندان معاصر نیز از آن بهره برده‌اند. با این تفاوت که امروزه هر هنرمند از شیوة بیانی خود را برای بیان قوه خیال را بهره می‌گیرد، در حالی که در گذشته به طور معمول هنرمندان از شیوه و سبک مشخصی پیروی می‌کردند. به طور مثال فرشچیان با حذف واقعیت و توجه به قصه و روایات، درودی با به هم ریختن واقعیت و خیال و ایجاد فضاهای ناشناخته و در آخر حسینی با نمایش واقعیت اما به شکلی که هنرمند آن را تصور می‌کند، قوه خیال خود را نمایش داده‌اند.

کلیدواژه‌ها


- Ahmadi, B. (2009). From image cues to text. Ninth edition. Tehran: Markaz Publishing.
- Badiei, M & Drroudy, I. (2016). And that which we did not say; Interview with Iran Drroudy. Azma Magazine, (119), 63-66.
- Corban, H. (1994). History of Islamic Philosophy. First Edition(J. Tabatabaei, Trans). Tehran: Kavir Publications Imperial Association of Iran.
- Davari Ardakani, R. (2012). What is comparative philosophy? Tehran: Publishing House.
- Ebrahimipour, M. (2012). Iranian philosophical insights about light and its embodiment in the art of painting. Paykareh, 1 (2), 7-17
- Eskanderpour, P & Shafiee, F. (2012). Iranian painting, the manifestation of the realm of imagination (with emphasis on the views of Sheikh Shahabuddin Suhrawardi about the world of imagination (example)). Visual Arts (Fine Arts), 4 (48), 19-27.
- Esmati, H. (2009). The effects of Persian epic literature on Iranian painting. Golestan Honar, (15). 107-114.
- Hakimi, M; Afshar, H & Shabani, A. (2015). Art and beauty from the perspective of Shahabuddin Suhrawardi and the effects of his optical wisdom on Islamic painting. National Conference on Tourism Culture and Urban Identity. Vol 1, 1-20.
- Lajevardi, F. (2004). Mino and Giti and the levels of existence in the philosophy of illumination. Specialized Quarterly of Argument and Mysticism, (2), 120-149.
- Kafshchian Moghadam, A., & Amouian, F. (2018). The Impact of Urban Visual Arts on the Viewers (The Case Study of the Anniversary of Baharestan Urban Arts, Tehran, 2016). Paykareh, 7(13), 51-72.
- Khalaj Amir Hosseini, M. (2008). Secrets in the art of painting. Tehran: Katab Aban Publications.
- Kumaraswamy, A. (2010). Philosophy of Christian and Oriental Art (A.H. Zikrgoo, Trans). Tehran: Academy of Art.
- Mahvan, F & Yahaghi, M J. (2019). The effect of literary fantasy forms on painting in Shiraz school. Bustan Adab, (4), 162-184.
- Moareknejad, R. (2005). Woman and plant in the works of Mahi Hosseini. Journal of Art, (65), 240-243.
- Mojabi, J. (2016). The colorful dreams of the painter of light and liberation. Nashr Azma. (119), 67- 69.
- Moqbeli, A & Golchin, Sh. (2014). Explaining the roots of modernist painting in Iran. Chideman, (6), 41-50.
- Morizi nejad, H. (2004). Design by contemporary Iranian designers (Mehdi Hosseini). Tandis Magazine, (34), 14-15.
- Mohajer, E. (2012). The world of fantasy in Iranian painting. 1ed. Shiraz: Navid Publications.
- Mohajer, Sh. (2010). From the collapse of form to the construction of content / A look at the works of Mehdi Hosseini in Khak and Hoor. Golestaneh, (111), 37-41.
- Nasr, H. (1994). The world of imagination and the concept of space in Iranian miniature. Art Quarterly, (26), 79-86.
- Pakbaz, R. (2013). Iranian painting from long ago to today. Eleventh edition. Tehran: Simin and Zarrin Publications.
- Rezaei Nabrad, A. (2015). The place of imagination in the works of Master Mahmoud Farshchian (with emphasis on drawing to live). Negre Magazine, ( 35), 60-77.
- Rezaei Nabrad, A. (2016). A study of the style and works of Mahmoud Farshchian: Theoretical and practical foundations. Theoretical Foundations of Visual Arts, (2), 23-40.
- Rikhtegaran, M R. (2007). Reflections on Theoretical Money of Art and the Beauty of Truth and Its Relation to Art. Art Quarterly, (18), 8-15.
- Suhrawardi, Shahabuddin Yahya bin Habashi. (1996). Collection of jokes. Vol 1.2.3.4. 2Ed, Tehran: Institute of Cultural Studies and Research.
- Vazl, A. (1977). Introduction to Mahmoud Farshchian. Resurrection, (596), 11.
- Zargham, A., & Moazami, A. (2019). Aesthetic Developments in Iranian Painting of the 80s. Paykareh, 8(16), 1-13.