بازخوانی آثار نقاشان سقاخانه از منظر آشنازدایی شکلوفسکی (منتخب آثار اویسی، قندریز و تبریزی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد نقاشی، دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانشیار گروه نقاشی، دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

بیان مسئله: سقاخانه از مهم‎‌ترین جنبش‌‌های هنری دهة 40 ه.ش، در ایران است که با رویکردی سنت‌گرا و در عین‌ حال نوجویانه، متناسب با زمانه‌ شکل گرفت. هنرمندان منتسب به این جنبش ضمن ارج نهادن به عناصر تصویری کهن، آثاری پدید آوردند که ضمن وابستگی به گذشته، اما متفاوت از آن باشد. آنچه که نظر این گروه را تا حدی به دیدگاه آشنازدایی شکلوفسکی نزدیک می‌کند، ارجح دانستن گذشته است، شکلوفسکی معتقدست زندگی روزمره برپایه عادت است و همین عادت‌هاست که باعث می‌شود اطرافمان را نبینیم. ضرورت تغییر نگرش نیز ازهمین‌ جا احساس می‌شود که یکی از راهکارهای آن، آشنایی‌زداییست. با توجه به آنچه گفته شد، مسئله این است که نظریه آشنازدایی شکلوفسکی تا چه حد قابلیت شرح و بسط در آثار نقاشان سقاخانه است و تأثیر هنرمندان این جنبش بر نقاشی ایران چگونه تداوم یافت؟
هدف: هدف این پژوهش بررسی تفکر و آراء شکلوفسکی و تطبیق آن با رویکرد هنرمندان سقاخانه است.
روش پژوهش: جهت دستیابی به نتیجه مطلوب از روش تاریخی-همبستگی استفاده شده است. جمع آوری اطلاعات این پژوهش از طریق خوانش تصویر و مشاهده آثار موجود در کتابخانه‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی بوده است.
یافته‌ها: در این پژوهش مشخص شد آثار جنبش هنری سقاخانه را می‌توان درچارچوب نظریه آشنازدایی شکلوفسکی دانست. مکتب سقاخانه گرچه با پایان کار هنرمندان گروه متوقف شد، لیکن تجربه آنان تأثیر ماندگاری بر نقاشی معاصر ایران گذاشت و در دهه‌های بعدی این تفکر به شیوه‌های مختلف دنبال شد.

کلیدواژه‌ها


- Abedinifard, M. (2010). Artwork; Considering the existence of the object. Literary Criticism Quarterly, (7), 84-83.
- Ahmadi, B. (2001). Truth and beauty. Tehran: Markaz Publishing.
- Ahmadi, B. (2003). Structure and interpretation of the text. Tehran: Markaz Publishing.
- Aghdashloo, A. (1964). Review. Thought and Art, 5 (4,) 53-56.
- Amid, h. (2010). Dictionary of Persian terms. Tehran: Farhang Andishmandan.
- Azhand, Y. (2015). Tabriz and Qazvin-Mashhad School of Painting. Tehran: Academy.
- Behnam, J & Jahanbekloo, R. (2004). Dialogue(Civilization and Modernity). Tehran: Markaz Publishing.
- Emami, K. (1975). Saqakhaneh (Exhibition Brochure). Tehran: Museum of Contemporary Art.
- Khalaj Mir Hosseini, M. (2009). The secrets hidden in the art of painting. Tehran: Aban Book Publishing.
- KenBai, Sh. (2015). Reza Abbasi a rebellious reformer(Y. Azhand, Trans).3Ed. Tehran: Academy of Arts.
- Gregory, L. (1973). Tabatabai jazz paintings. Tehran: Bina.
- Mahozi, M. (1998). Horse in Persian literature and culture. Journal of the Faculty of Literature and Humanities, 1(147-146 ), 209-2345.
- Manavi rad, M & Anbar Dabaghian, S. (2014). De-familiarization approach in the process of visual communication in the field of advertising illustration. Fine Arts - Visual Arts, (57), 25-36.
- Nafisi, A. (2008). Familiarization in literature. Journal of Cultural Universe, (2), 36.
- Pakbaz, R. (2008). Encyclopedia of Art. Tehran: Contemporary Culture.
- Pakbaz, R. (2010). Iranian painting from long ago to today. 19ed. Tehran: Zarrin and Simin Publishing.
- Pope, A.O. (1971).The status of Iranian artist (The importance and quality of Iranian art). Journal of Culture and Life (for tradition and heritage), (5 & 4 ) ,26-25.
- Taqa, A.R. (2006). Iranian painting a copy of Safavid paintings. Tehran: Academy of Arts Publications.
- Tehran Auction - Tehran Auction 9/12/2021 1:41 AM
- Reed, H. (2006). The meaning of art(N. Darya Bandari, Trans).Tehran: Scientific and cultural publication.
- Shamisa, S. (2016). Literary Criticism. 3Ed. Tehran: Mitra Publishing.
- www.niavaranmu.ir ,9/12/2021 1:41 AM
- www.pin.it/5k3wokw ,9/12/2021 1:41 AM
- www.pin.it/5ib4hEN9/12/2021 1:41:18 AM
- www.arthibition.net ,9/12/2021 1:41 AM
- www.pin.it/7zIYq5s ,9/12/2021 1:41:18 AM
- www.metmuseum.org  9/12/2021 1:41:18 AM
- www.darz.art ,9/12/2021 1:41 AM
- www.arthibition.net 9/12/2021 1:41 AM
- www.pin.it/Gd0yers ,9/12/2021 1:41:18 AM
- www.pin.it/4Fp66Pp, 9/12/2021 1:41 AM