بازشناخت دیوارنگاره‌های لایه‌چینی کاخ‌های صفوی اصفهان و بازآفرینی آن برای کاربردهای جدیدتر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گرافیک ، دانشکده هنر، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 کارشناس ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

چکیده

بیان مسئله: لایه­‌چینی گونه‌ای از هنر دیوارنگاری است که در برخی از آثار معماری دوره صفوی نمونه‌هایی از آن دیده شده است. این نمونه‌ها در کاخ­‌های اصفهان از قبیل عالی­‌قاپو، چهل­‌ستون و هشت‌­بهشت هم‌اکنون هم وجود دارند. مقاله حاضر، ضمن بازشناخت این هنر، روش‌های اجرایی و کاربردها، در پی کارآزمایی آن در عرصه‌های تزیینی و کاربردی جدید است. بدین‌ منظور به سؤال چرایی کاربرد این هنر در عرصه‌های جدیدتر و چگونگی انجام برخی از نمونه‌های آن پاسخ داده می‌شود. 
هدف: بازآفرینی هنرهای کهن ایرانی به­‌ویژه لایه­‌چینی در عرصه‌های نو به منظور گسترش دامنه تولیدات هنرهای دستی ایران، از اهداف این پژوهش است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر که به­‌صورت کیفی ارائه شده به شیوه توصیف تحلیل با تکیه بر مطالعات میدانی چون عکس­‌برداری، مصاحبه حضوری و منابع کتابخانه‌ای یافته‌های خود را بیان کرده است.
یافته‌ها: لایه‌چینی که در گذشته در کنار تزیینات دیگر از جمله کشته‌­بری، آیینه­‌کاری، نقاشی و گچ‌­بری در دیوارنگاری کاربرد داشته در حال حاضر در عرصه‌ای جدید چون دکوراسیون داخلی و تابلوهای تزیینی به­‌کار گرفته شده است. این روش اجرایی به منظور بازآفرینی و استمرار فرهنگ بصری ایرانی با در نظرگیری شأن نقوش و کاربرد آن‌ها در جایگاه خود در عرصه‌های تازه‌­تر ادامه یافته است. کاربرد جدیدتر آن که به‌­وسیله نگارندگان نمونه‌سازی شده؛ ساخت بسته‌ها و جعبه‌های تزیینی نفیس و مانند آن است.

کلیدواژه‌ها


  • - Aghajani Isfahani, H. (1980). Painting repairs (2). Effect Magazine. (2,3,4). 160-175.
    -.Aghajani Isfahani, H & Javani, A. (2007). Frescoes of the Safavid are in Isfahan. Tehran: Art Academy.
    - Alavi Nejad, M. (2008). Investigating the concept of murals in Islamic art sources. Negare, 4(7), 17-29.
  • Aslani, H. (2007). Investigation of Tempra method in Isfahan school murals. Collection of Isfahan School Painting Articles.

Tehran: Art Academy.
- Habibi, S. M. (2008). From the city to the city. Tehran: University of Tehran.
- Heteshtain, M. & Delius, P. (2010). Islam: Art and Architecture(N.Tabatabai et al. trans). 1 ed. Tehran: Peykan.
- Holakouee, P. (2008). Technology and pathology of porcelain layer Decorations of some buildings of the Isfahan Safavid period (Master's thesis). Tehran University of Arts, Tehran.
- Khadem Khorasani, M. (2020). Field interview about layering with Mansour Khadem Khorasani, An experienced master in layering in Isfahan.
- Lucie Smith, E. (2001). Dictionary of Art Terms(F. Goshayesh, trans). Tehran: Publication of chastity.
- Moshtaghian, S. (2016). History and Theoretical and Practical Foundations of Restoration of Architectural Decorations of Hasht Behesht Palace in Isfahan(Master Thesis). Department of Restoration, Faculty of Art and Architecture, Islamic Azad University, Central Tehran Branch.
- Mokhtari, R. & Esmaili, A. R. (2006). Isfahan art from the point of view of tourists (from Safavid to the end of Qajar). Tehran: Academy Art.
- Pakbaz, R. (2000). Encyclopedia of Art. Tehran: Farhangmoaser Publication.
- Pope, A. U. (2535). Architectural arrangement; In the book " Survey of Persian Handicraft". By Jay Glock and Hiramotoglak. Tehran: Bank Melli Iran Publications.
- Sadr al-Sadat, M. & Inanloo, J. (1988). Flowers and plants in Islamic art. Mashhad: Astan Quds Razavi Islamic Research Foundation.
- Sivari, R. M. (1995). Iran Under the Safavids(K. Azizi, Trans). Tehran: marcaz.
- Tajbakhsh. A. (1961). Iran in Safavid times. Tehran: Chehreh
- Zirak, M. (2020). Field interview about layering with Mansour Zirak, An experienced master in layering in Isfahan.