ساختار اندیشه در نقاشی خیالی‌نگاری بر مبنای مفهوم هنر سنتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه هنر، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران.

چکیده

بیان مسئله: نقاشی خیالی‌نگاری در رویارویی با ترویج مکتب‌های هنری دوران تجدد ایران، در تداوم سنت نگارگری و تلفیق آن با شیوه‌های هنری دوران خود شکل گرفت. نقاشان این شیوه در تلاش بودند تا روش بیانی ویژة خود را متناسب با هنر مردمی و مذهبی بیابند. خاستگاه هویت و اصالت این آثار به اصلِ درونی هنرمند ارجاع دارد و به‌واسطة نمادپردازی و رمزگرایی در قالبی مادی تجلی یافته است. آن‌چه مسئله است این است که چگونه می‌توان بر مبنای نظر «کوماراسوامی» و نسبت آرای وی در حوزه مفهوم هنر سنتی با آثار این مکتب، ساختار اندیشه و روش هنری در نقاشی خیالی‌نگاری را تبیین کرد تا بر این اساس، جایگاه و ارزش آثار نقاشی خیالی‌نگاری، میان مکاتب هنری و هنرهای سنتی نمود بیشتری یابد.
هدف: هدف این نوشتار تبین ساختار اندیشه مکتب نقاشی خیالی‌نگاری بر مبنای تعریف و کارکرد هنر سنتی از نظر کوماراسوامی است.
روش پژوهش: روش پژوهش در این مقاله به‌صورت نظری و بر اساس تحلیل کیفی صورت گرفته و گردآوری اطلاعات به‌صورت مطالعة اسنادی و با بهره از منابع کتابخانه‌ای انجام شده است.
یافته‌ها: کوماراسوامی هنر را بیان جسمانی فرمِ از پیش تصور شده‌ای می‌داند که به چیزی مافوق و ماوراى خودش اشاره دارد، و این هنر همواره سمبلیک و نمادین است. در این حوزه، هنرمند سنتی دو ساحت را از پیش می‌گذراند، یکی ساحت رهایی و دیگری اقتناص و عبودیت. هنر سنتی بر اساس شهود صور مثالی با ابتنای بر عقل شهودی مفهوم می‌یابد و بر مبنای این مفهوم، اندیشه و نیز هدف غایی نقاشی خیالی‌نگاری چیزی جز بیان حقیقت و رسیدن بدان نیست. در نتیجة حاصل از آن دریافتیم که ساختار اندیشه و روش هنری در مکتب نقاشی خیالی‌نگاری در سایة سنت و معنویت اسلامی، باورها و عقاید شیعی و جهان‌بینی عرفانی شکل گرفته و هنرمند با تکیه بر عقلانیت و ژرف‌اندیشی به آفرینش اثر هنری دست زده و همین عامل برای هنرمند نوعی عبادت تلقی شده است.

کلیدواژه‌ها


- Alipour, R, Hatam, Gh, Baniardalan, E, & Dadashi, I. (2018). Differentiation of the meaning of art in the Traditional and modern view from the Coomaraswamy Idea. Scientific Journal of Islamic Art Studies, 14(30), 63-75.
- Alipour, R, Hatam, Gh, Baniardalan, E, & Dadashi, I. (2018). The Divine Truth and its Relation to Coffee-house Painting Based on Coomaraswamy Ideas. Bagh-e Nazar, 15(63), 64-55.
- Bloukifar, A. (1984). Ashura Illustrator. Cultural Universe. (7), 47-48.
- Binnie Motlagh, S. (2008). Review and critique beauty and perfection from the point of view of Ananda Kumaraswamy. Research Journal of the Academy of Arts, for traditional art criticism, (9), 72-80.
- Pakbaz, R.(2000).Iranian painting from long ago to today(1st ed). Tehran: Narestan Publishing.
- Chelipa, K. (2011). The Impact of National and Religious Art and Literature on Coffee House Painting(Ph.D. Thesis in Art Research). Faculty of Arts, Shahed Universit.
- Dadashi, I. (2010). An Introduction to the Problem of Time and Place in Iranian Painting According to the Theories of Tajuddin Ashnavi. Binab Magazine, Special on the Spiritual Way, (17), 52-61.
- Coomaraswamy, A. (2013). Transformation of Nature in Art(S. Tabatabai, Trans, 2ed print). Tehran: Publication of academy art.
- Coomaraswamy, A. (2015). Christian and Oriental Philosophy of Art(led by A. Zekrgoo, Trans, 3rd print). Tehran: Publication of academy art.
- Coomaraswamy, A. (1955). The Christian and oriental. Philosophy of art. New York: Dover Publication.
- Hemmati, H. (2007). The understanding of art and knowing art(1st print). Abadan: Porsesh publishing.
- Javani, A. (2007). The Foundations of Isfahan Painting school(1st Ed). Tehran: Academy of Arts Publications and Publishing Organization of the Ministry of Culture and Islamic Guidance.
- Rahmati, I. (2016). Art and Spirituality, collection of articles on wisdom(2nd ed). Tehran: Academy of Arts.
- Seif, H. (1991). Coffee-House painting(1st print). Tehran: Publication of Reza Abbasi Museum.
- Zekrgou, A. (2010). The Nature in East Art, proceedings of the congress of nature in the art of the east(1st print). Tehran: Publication of academy art.