تطبیق بازنمایی تصویر زن در نقاشی معاصر افغانستان و تاجیکستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری هنرهای اسلامی، دانشکده هنرهای صناعی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران

2 کارشناس ارشد هنر اسلامی(نگارگری)، دانشکده هنرهای صناعی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران

چکیده

بیان مسئله: بررسی حضور تصویر زن در نقاشی معاصر دو کشور همسایه، افغانستان و تاجیکستان، با عناصر مشترک درون تمدنی مانند فرهنگ، زبان و هنر، موضوعی در خور توجه است؛ چرا که از یک طرف نوع حکومت دو کشور به‌صورت جمهوری اسلامی و جمهوری، و نیز قرابت و همسایگی تاجیکستان به کشور روسیه و دیگر عوامل تمدنی، علی‌رغم همه مشترکات سبب ایجاد تفاوت‌هایی در بازنمایی تصویر زن در نقاشی معاصر این دو کشور شده است. پرسش‌هایی که در این پژوهش مطرح می‌شود این است که کدام هنرمندان این دو کشور، به بازنمایی تصویر زن در آثار خود پرداخته‌ و مشترکات و تفاوت‌های آن‌ها چیست؟
هدف: تبیین و آگاهی از شباهت‌ها و تفاوت‌های بازنمایی تصویری زن در نقاشی معاصر افغانستان و تاجیکستان هدف پژوهش حاضر است.
روش پژوهش: این مقاله با روش توصیفی‌ـ‌تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و آرشیوهای موجود، به انجام رسیده ‌است.
یافته‌ها: تصویر زن به گونه‌های مشابهی در هر دو کشور بازنمایی شده است. اما در بازنمایی زن در ساحت عشق و ایثار، در نقاشی معاصر افغانستان، (از عصر امانی تا پایان ریاست جمهوری غنی)، شاهد نمادگرایی مضاعف و در تاجیکستان، روایت دینی از زن، به عنوان حوا و آغازگر جهان هستیم. همچنین بازنمایی بدن زن نیز، محملی برای بیان مصائب این قشر از جامعه افغانستان بوده و واقعگرایی نیز بر این مصائب صحه می‌گذارد. حال آن‌که در تاجیکستان، بازنمایی بدن زن، به‌کار گیری و معادل‌سازی آموزه‌های آکادمیک غربی است. واقع‌گرایی در ثبت زندگی روزمره زنان در آثار هر دو کشور دیده می‌شود. اما در افغانستان در مقایسه با تاجیکستان، بر موضوعاتی نظیر رنج‌های زنان و نقد سنت‌ها، آزادی بیان و حقوق زنان  تأکید بیشتری شده‌است. تقابل سنت و مدرنیته، در نقاشی‌های هر دو کشور وجود دارد اما در افغانستان، علاوه بر تنوع در شیوه و مصالح، بر وجه انتقادی تأکید دارد حال آن‌که در تاجیکستان، این‌ امر، بیشتر سبب ایجاد تنوع و تقلید در شیوه شده است. آنچه که در بازنمایی زن در نقاشی معاصر هر دو کشور مورد توجه است، تکریم و ستایش از مقام زنان است. 

کلیدواژه‌ها


- Appelrouth, S. & Edles, L. (2011). Sociological theory in the contemporary Era(2nd ed).Los Angeles: SAGE Publications.
- Ataie, F .(2008). The Legacy of the Soviet Union and the Management of Culture and Arts in Tajikistan, Journal of Central Eurasian Studies, Center for Advanced International Studies, Faculty of Law and Political Science. 2(3), pp. 97-120.
- Azad, A. (2017). Structural-functional analysis of civil society in Afghanistan, relying on the components of the social system. Social Sciences, Herat University, (2), PP. 70-81.
- Baymetov, L. (2006). An Introduction to the Architecture and Fine Arts of Tajikistan. Art Month Book, ( 91-92), pp. 102-94.
- Behzadi, R. (1990). Ancient Folk Art - Sogdian Paintings. Chista, (73), PP.358-368.
- Breshna, A. (1955). Afghanistan School of Applied Industries. whitout name Publications: Kabul.
- Dadkhodayova, L. (2009). Tajik Folk Arts. Letter from the Research Institute, 8(20), pp. 19–40.
- Ebrahimi Naghani, H. (2003) Manifestation of Man in Behzad Painting. Book of the Month of Art, (63 & 64), PP. 101-98.
- Francfort, H. (2014) Fouilles de Shortughaï ­ recherches sur l’Asie centrale protohistorique. Paris: Diffusion de Boccard.
- George, A .(2007). Human resources for health: A gender analysis, Women and Gender Equity, and Health Systems. Knowledge Networks. University of the Witwatersrand, 75, PP. 4-57.
- Habibi, A. (Without date). The Art of the Timurid Era and its Subsidiaries. Kabul: Publications of the Iranian Culture Foundation.
- Kaveh, A A. (2018). Survey of the situation of women in Herat province according to the National Work Plan for Afghan Women NAPWA. Journal of Social Sciences, Herat University. (3), PP. 50-61.
- Krieger, N .(2003). Genders, sexes, and health: What are the connections—and why does it matter?” International Journal of Epidemiology, 32, PP. 652–657.
- Kageyama, E. (2007). The Winged Crown and the Triple-crescent Crown in the Sogdian Funerary Monuments from China: Their Relation to the Hephthalite Occupation of Central Asia. Journal of Inner Asian Art and Archaeology, 2, P. 1-23.
- Karimova, R. (2018). Restoration of Muralsof the National Museum of Antiquities of Tajikistan. SHS Web of Conferences. Doi.org/10.1051/shsconf/20185001233
- Khwandmir, G H. )2001). History of Habib Al-Seer in the News of Individuals and Humans(Introduction by Jalaluddin Homayi, under the supervision of Mohammad Dabirsiyaghi). Tehran: Khayyam Publications.
- Kohzad, A A. (1976). History of Afghanistan (from prehistoric times to the fall of the Moria dynasty). Kabul: Anonymous.
- Mardanov, Y A. (2008). Art and Culture of Books and Bookmaking in the Timurid Era. Book of the Month of Art, (117), pp. 46-49.
- Mohammad, A. (1992) Aryana or Anciant Afghanistan. Kabul: Government Painting House.
- Mottaqi, T. (2009). The image of women in Shahnameh and how it is displayed in painting, Master Thesis in Painting, Azad University, Markaz Branch. Tehran, Iran.
- Mottaqi, A. & Rashidi, M. (2012). Investigation and analysis of geopolitical factors and contexts of the formation and spread of the Taliban in Afghanistan. Journal of Greater Khorasan. (8), PP. 79-97.
- Najafizada, S A M. .(2019). A gender analysis of a national community health workers program: A case study of Afghanistan. Global Public Health, 14, PP. 23-36.
- Omarzad, A W. (2018). Afghan Art in the Recent Century. Scientific-Research Journal of Fine Arts, (9), PP. 13-20.
- Rafiei Rad, R. & Mohammadzadeh, M. (2020). The strategies of Afghan women painters in recreating and reviving the miniature visual tradition in contemporary painting. Journal of Greater Khorasan, 10(39), PP. 1-16.
- Rafiei Rad, R, & Mohammadzadeh, M. (2021). Comparison of the Methods of Applying the Visual Traditions of Iranian Painting in the Paintings of Contemporary Women Painters in Iran and Afghanistan, Painting Graphic Research, 3(5), doi: 10.22051/pgr.2020.32007.1069.
- Rafiei Rad, R. & Tomiris, T. (2018). The function of the figure in two decades of painting in Afghanistan. Scientific-Research Journal of Fine Arts, Faculty of Fine Arts, Kabul University, ISC Index, Afghanistan ( 8), PP. 18-24.
- Rice, T.T. (1965). The ancient art of central Asia. London: Thames and Hudson
- Sarmiento-Bendezu, J. & Rasouli, M. N. (2018). L’archéologie de l’Afghanistan de la Préhistoire au début de l’Islam (RDAFA). Délégation archéologique française en Afghanistan. Kabul: Shemshad Pub.
- Sen, G., & Ostlin, P .(2008). Gender inequity in health: Why it exists and how we can change it. Glob Public Health, 3, PP. 1-12.
- Shavalieh, J. & Gerbaran, A. (2000). Dictionary of Symbols(Fazaeli Literacy, trans). Tehran: Jeyhun Publishing
- Ulugova, L. (2010). The Not-Naive Naivety Arts of Tajikistan, Voices on Central Asia, The George Washington University‘s Institute for European. Russian, and Eurasian Studies (IERES), 2, PP. 5-8. ( Published: voicesoncentralasia.org/the-not-naive-naivety-arts-of-tajikistan)