مطالعه تحلیلی نقاشی نظامی میدان مشق اثر محمدحسن افشار در دوره قاجار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه نقاشی، دانشکده هنر، هیأت علمی دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران

چکیده

بیان مسئله: نمایش قدرت در دوره قاجار در مرکز توجه نقاشی‌های پیکرنگاری دربار بوده و نقاشی‌های به سفارش مراکز نظامی بستر نمایش این موضوع بوده است. سؤال اصلی پژوهش به این شرح است که قدرت نظامی در تصاویر نقاشی این دوران چگونه به تصویر کشیده شده و ویژگی بصری و ساختاری نمایش قدرت در نقاشی میدان مشق اثر محمد حسن افشار به‌وسیله هنرمند چگونه بوده است؟
هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی نقاشی نظامی دوران ناصرالدین‌شاه و ویژگی‌های ساختاری و بصری اثر میدان مشق ارائه شده است.
روش پژوهش: این پژوهش با نگاه تاریخی و به روش توصیفی-تحلیلی ارائه شده و شیوه گردآوری اطلاعات به‌صورت کتابخانه‌ای (اسنادی) است.
یافته‌ها: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که نمایش قدرت در نقاشی دوره قاجار در تصاویر نظامی همواره جایگاه ویژه‌ای داشته و در نقاشی میدان مشق اثر محمد حسن افشار نمایش قدرت نظامی با تأکید بر حضور شاه، ولیعهد و سپهسالار در کنار هم در بازدید از میدان مشق، که محل تمرین و آموزش و آرایش نظامیان بوده، نشان داده شده است.

کلیدواژه‌ها


- Adamova, AT. (2008). Iranian Paintings of the Hermitage Treasure(Z. Feizi, Trans).Tehran: Academy of Arts.
- Afshar Mohajer, Kn. (2012). Iranian artist and modernism. Tehran: University of Arts.
- Akbari, A, Bazrafkan, K, Tehrani, F, & Sultanzadeh, H. (2017). Recognition of the attitude towards the field in the buildings built in Tehran's Mashgh Square in the first Pahlavi period. Iranian Islamic City Studies Quarterly, 8(30), pp. 14-5.
- Asnaashari, N, & Ashuri, MT. (2016). Fath Ali Shah's use of the language of images in exponential power. Letter of Visual Arts, 10(20), pp. 58-47.
- Azhand, Y. (2013). Iranian Painting(Vol. 2). Tehran: Samat.
- Curzon, GN. (1968). Iran and the case of Iran(A. Javaherkalam, Trans). Tehran: Ibn Sina.
- Dehghannejad, M, & Varghinejad. I .(2012). The issue of succession, political distrust and its reflections in the institution of the ministry in the Qajar period. Journal of Historial Researcher, 4) 4), pp. 35-56.
- Diba, L, Ekhtiar, M. (1999). Royal Persian Paintings: The Qajar Epoch 1785-1925 Hardcover, Broklyn Museum of Art, Newyork.
- Ejtihadi, M. (1992). The structure of power in the Qajar era from the beginning of the Constitutional Revolution. its publication, (17), PP. 74-9.
- Fani, Z, & Shirzadi, F. (2017). Analysis of effective factors on the reconstruction of historical spaces of the city (Case study: Tehran Mashgh Square). Quarterly Journal of Human Settlement Planning, 13(1), pp. 197-179.
- Flora, W, Chelkovsky, P. & Ekhtiar, M. (2002). Painters and painters of the Qajar period(Y. Azhand, Trans). Tehran: Shahsoon Baghdadi tribe.
- Foucault, M. (2005). Knowledge and Power(M. Zimran, Trans). Tehran: Hermes.
- Ghaziha, F. (2016). Nasser al-Din Shah Qajar and painting. Tehran: National Archives and Library of Iran.
- Jalali Jafari, B. (2003). Qajar Painting Aesthetic Criticism. Tehran: Kavosh Ghalam.
- Jurgens, M, & Phillips, L. (2013). Theory and method in discourse analysis(H, Jalili, Trans). Tehran: Ney.
- Karimzadeh Tabrizi, MA. (1988). Biography and works of ancient Iranian painters and some famous Indian and Ottoman painters(Vol. 1). London: Mustafa.
- Keshmirshekan, H. (2014). Exploration in Contemporary Iranian Art. Tehran: Nazar.
- Khalili, N. (2003). Orientation to the West in Ottoman Art, Qajar, India. Tehran: Karang.
- Kiani, M. (2013). Architecture of the first Pahlavi period. Tehran: Institute for the Study of Contemporary Iranian History.
- Mosalinezhad, A. (2009). Iranian political culture. Tehran: Farhang Saba.
- Motamedi, M. (2002). Historical geography of Tehran. Tehran: University Publishing Center.
- Nazari, AA. (2007). Modern view of the concept of political power. Journal of Political Science, 2 (4), 123-140.
- Noorbakhsh, M. (2002). Tehran according to history (Vo. 1). Tehran: Alam Publishing.
- Pakbaz, R .(2000). Iranian painting from long ago to today. Tehran: Narestan.
- Panjehbashi, E. (2021). A comparative study of military iconography of the period of Fath Ali Shah and Nasser al-Din Shah Qajar. Quarterly of Police  Historical Studies, 8(29), pp. 144-113.
- Pourmand, HA, & Davari, R. (2011). Imagery and Representation of Power in Qajar (Comparative Study of the Art of Fath Ali Shah and Nasreddin Shah Qajar in the Discourse of Power). Pajuhesh Honar, 2(4), pp. 93-105.
- Rabanizadeh, MR, & Lotfi, L. (2015). The structure of power in Nasserite Iran. Institute of Humanities and Cultural Studies, 6 (4), pp. 77-57.
- Raby, J.(1999). Qajar Portraits: Figure Paintings from Nineteenth Century Persia (Azimuth Editions in Association With Iran Heritage Foundation).Azimuth Editions,Iran Heritage Foundation.
- Rangchian, A. (2014). Silence, stillness and movement in the practice field. Journal of Applied Arts, Semnan University Quarterly, 3(4), pp. 59-71.
- Ravandi, M. (2536). Social History of Iran(Vol. 5). Tehran: Negah.
- Razipour, F. (2014). Historical medals and symbols. Astan Honar Magazine, 13, pp. 79-72.
- Rezaei, AA. (2002). Millennial history of Iran from the Afshari dynasty to the extinction of the Qajar dynasty(Vol. 4). Tehran: Iqbal.
- Shahrivar, MR. (2004). Report of Mashgh. Post Museum, not published.