مطالعه تطبیقی نقش زن در دو قالی تصویری بهرام گور در هفت‌گنبد از منظر نظریه نمایشی اروینگ گافمن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد گروه فرش، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران.

2 استادیار گروه فرش، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران.

چکیده

بیان مسئله: بخشی از اطلاعات کنونی ما از زندگی زنان دوره قاجار از متن سفرنامه‌های مستشرقین است. آثار با محوریت زنان و از جمله قالی‌های مصور به‌عنوان سندی تصویری در این خصوص می‌تواند راهگشا باشد. بدین منظور دو قالی قاجاری برای درک بهتر نقش زن در این دوره انتخاب شده است. مسئله پژوهش حاضر چگونگی حضور زن در دو قالی تصویری بهرام گور در هفت‌گنبد است که با تکیه‌ بر نظریه نمایشی گافمن، نقاب ادبی داستان از رخ برداشته و حقایق صوری زنان دو قالی واکاوی و کاوش شود.
هدف: مطابقت ابعاد متنوع چگونگی بروز هویت زنان قاجاری در دو قالی «بهرام گور در هفت‌گنبد» هدف مقاله است.
روش پژوهش: اطلاعات به‌شیوه کتابخانه‌ای گردآوری‌ شده است، نخستین گام با روش توصیفی، سپس تحلیل نگاره‌ها و در نهایت تطبیق مؤلفه‌هاست. ابزار دارای پایایی بوده و نمونه‌ها غیر احتمالی انتخاب‌ شده‌اند.
یافته‌ها: با توجه به شهری بافت بودن و وجود بن‌مایه ادبی این قالی‌ها، کنشگر به‌شکل آگاهانه در صدد است نمایشی از زنان قدرتمند و متعلق به‌دیگر طبقات جامعه ترتیب دهد. او همچنین قصد دارد به‌شکل عمودی در لایه‌های بالاتر جامعه حرکت کند تا جایگاه غیر حقیقی زنان جامعه قاجار را به‌نمایش بگذارد.

کلیدواژه‌ها


- Afary, J. (1998). Semi-secret women's associations in the constitutional movement (J. Yousefian, Trans.). Tehran: Banoo Publication
- Ahani, L., Vandshoari, A. & Yaghoubzadeh, A. (2015). A Study of lyrical literature in the pictorial rugs of the Qajar era (Case Study: Stories of Bahram Gur). Jelveh Honar, 7(14), pp. 65-78.
- Amid, H. (1988). Fahang-e Amid (2nd edition). Tehran: Amirkabir Publications.
- Ansari Yekta, M. & Ahmadi Payam, R. (2014). Comparative study of women's clothing depicted in the Shahnameh of Baysangori and Shah Tahmaseb. Zan Dar Frahang va Honar (Women in Culture and Art), 6 (4), pp. 531- 551.
- Annet, C. (1991). Isfahan red flowers (Iran by car) (F. Jelveh, Trans.). Tehran: Revayat Publication.
- Collier Rice, C. (2004). Persian women and their ways (A. Azad, Trans.). Tehran: Ketabdar Publication.
- D'Allemagne, H. R. (1976). Travelogue: From Khorasan to Bakhtiari (A. M. Farahvashi, Trans.). Tehran: Amirkabir Press Institute.
- Delrish, B. (1997). Women in the Qajar era. Tehran: "Honar" Office of Religious Studies.
- Dialofova, M. A. (1874). Iran, Kaldeh, and Shoush (A. M. Farahvashi, Trans.). Tehran: Tehran University Publishing Institute.
- Goffman, E. (2019). The presentation of self in everyday life (M. Kianpour, Trans.). Tehran: Markaz Publication.
- Hejazi, B. (2015). History of women: A study of the status of Persian women in the Qajar era. Tehran: Qasideh Sara
- Jenkins, R. (2015). Social identity (T. Yarahmadi, Trans.). Tehran: Pardis-e Danesh
- Joule, T. (2011). Research in Persian rugs (1st edition). Tehran: Yasavoli
- Maloul, Gh. A. (2005). Baharestan: A doorway to Persian rugs (S. Dehghani, Trans.). Tehran: Zarrin and Simin.
- Markham, C. (1988). History of Iran in the Qajar period. Tehran: Farhang-e Iran Publication
- Mehrabadi, M. (2000). Persian women, according to French travelogue writers (1st edition). Tehran: Afarinesh Publications - Roozgar Publishing.
- Moein, M. (1973). Farhang-e Moein (Vol. 6). Tehran: Amirkabir Publications.
- Nouri, A., Mousa Nejad Khabisi, H., & Keshavarz Afshar, M. (2020). Examining women's image in 'nine women' nomadic rugs, "nine women" motif, by focusing on the social component of nomadic women's clothing". Zan Dar Frahang va Honar (Women in Culture and Art), 12 (2), pp. 251-266.
- Roshan, M. (2015). Haft Peykar/ Nizami Ganjavi. Tehran: Sedaye Moaser
- Shariat Panahi, H. (1993). Europeans and Persian clothes. Tehran: Ghoomes Publishing Company.
- Tanavoli, P. (1989). Persian pictorial rugs. Tehran: Soroush
- Zarei, M. I. & Tahmasebizadeh, S. (2018). Character design of women in the Qajar era by focusing on travelogues, miniature paintings, and photographs of this period. Zan dar Farhang va Honar (Women in Culture and Art), 10 (4), pp. 594-577.