مقایسه ویژگی‌های بصری در اپلیکیشن‌های ایرانی و غیرایرانی بر اساس ادراک بصری کودکان ۶ و ۷ سال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد گروه تصویرسازی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر، تهران، ایران.

2 استادیار گروه ارتباط تصویری و تصویرسازی، دانشکدۀ هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر، تهران، ایران.

چکیده

بیان مسئله: تکنولوژی در زمینه‌های مختلف به‌ویژه آموزش در زندگی انسان بسیار اهمیت دارد. در چند سال اخیر، به‌علت رشد تکنولوژی و قابلیت‌های موجود در رسانه‌های دیجیتال، فضای مجازی به رسانه‌ای پرکاربرد در بین کودکان تبدیل شده است؛ توجه طراحان این حوزه به انتخاب عناصر بصری متناسب با ویژگی‌های جسمی و ادراکی کودکان و ایجاد تفکیک در طراحی کودکان و بزرگسالان، موجب می‌شود که فشار بصری ناشی از طراحی نامناسب برای کودکان کاهش یابد و میزان دریافت و درک کودکان و همچنین سطح تعامل ایشان با رسانه جدید تقویت شود. پرسش اصلی این پژوهش آن است که، ویژگی‌های بصری متناسب با ادراک بصری در طراحی اپلیکیشن‌های آموزشی برای کودکان ۶ و ۷ سال کدامند؟
هدف: شناخت عناصر بصری متناسب با ادراک کودکان در طراحی اپلیکیشن‌های آموزشی برای کودکان ۶ و ۷ سال هدف این پژوهش است.
روش پژوهش: روش غالب در روند این پژوهش، ترکیبی-تحلیلی است. عناصر بصری متناسب با ادراک کودکان ۶ و ۷ سال با جست‌وجوی آنلاین و مطالعات کتابخانه‌ای استخراج شده است. این عناصر به‌عنوان شاخص‌های اصلی در ۸۰ اپلیکیشن ایرانی و غیرایرانی جست‌وجو و استخراج شد. عناصر متناسب با ادراک بصری کودکان با توجه به کاربردشان در اپلیکیشن‌های مورد مطالعه معرفی شده است.
یافته‌ها: با بررسی‌های انجام‌شده می‌توان گفت عناصر بصری به‌کار گرفته‌شده در اپلیکیشن‌های مورد بررسی متناسب با ادراک بصری کودکان هستند. کیفیات بصری در راستای ایجاد آرامش و آمادگی ذهنی برای درک مفاهیم آموزشی به‌کار گرفته شده‌اند. در ترکیب‌بندی‌ها از ایجاد تنش بصری جلوگیری شده که با شاخص‌های ادراکی کودکان منطبق است.

کلیدواژه‌ها


- Alipour, R., Sheikhzadeh, M., & Dahar, A. (2013). A Study of Illustrations of Preschool Children's Pictorial Books in Iran, Peykareh, 2 (3), pp. 69-80.
- Arizi Samani, H., Kavousian, J., & Kadivar, P. (2004) "reliability and validation of the mathematical competence scale of Utrecht children in preschool and elementary school students in Isfahan", Quarterly Journal of Educational Innovations, 3(9), pp. 65-49.
- Clutten, S. C. (2009). The development of a visual perception test for learners in the foundation phase(Thesis of Master of education). University of South Africa.
- EnsaniMehr, N., Pourhossein, R., & GholamAli Lavasani, M. (2019). Development of visual perception and projection in children. Journal of Iranian Psychologists, 15(60), PP. 353- 345.
- Fattahi, Z. (2005). A look at children's group painting. Tandis, (59), P. 8.
- Kellogg, R. (1976). Analysing Children's Art, Palo Alto. CAL: National Press Books.
- Kramer, P & Hinojosa, J. (2010). Frames of reference for pediatric occupational therapy. hiladelphia: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins.
- Lark-Horowitz, B., Lewis, H., & Luca, M. (2018). Understanding children's art for better teaching (F. Sahib Qalam & M. Arab (Marzban), Trans.). Tehran: Nazar Publishing.
- Luccio, Riccardo. (2019). Perceptual Simplicity: The True Role of Prägnanz and Occam. Geshtalt Theory, 41)3(, pp. 263–276.
- Mahan, I., (2009). The status of composition in the illustration of children and adolescent books. Monthly Book: Children and Adolescents, (139-138), PP. 86-80.
- Murphy, T & Hussey, C. (1999). Visual Arts: Arts Education Teacher Guidelines. Dublin: Published by The Stationery Office.
- Neville Holmes, W. (2002). The net, the web, and the children. Advances in Computers, (55), PP. 49-85.
- Nobahar, M., & Shojaei, A. (2016). Occupational therapy interventions in visual perception disorders. Journal of Exceptional Education, 16(5), pp. 37 - 31.
- Oliviero Ferraris, A. (2019). Children's painting and its concepts (A. Sarafan, Trans.). Tehran: Dastan.
- Prensky, M. (2001). Digital Immigrants, Digital Natives. On the Horizon, 9(5), pp. 1–6.
- Taylor, L. & Dee, J. (2011). Psychology of colors (color therapy). (M. Ganji, Trans.). Tehran: Khaneye Ketab Publications.