تحول پوسترهای تایپوگرافی دهه هشتاد شمسی از دیدگاه تغییرات فرهنگی روبرت وسنو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر ، تهران، ایران.

2 استاد گروه گرافیک، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران.

چکیده

بیان مسئله: از زمان شکل‌گیری طراحی گرافیک ایران رویکرد غالب طراحی پوستر عمدتاً بر شیوه تصویرگرایی معطوف بوده است. از دهه هشتاد به بعد طراحی پوسترهای تایپوگرافی به‌عنوان رویکرد تصویری مسلط در طراحی گرافیک ایران مطرح شد. آنچه در پرسش اصلی این پژوهش مطرح شده، این است که بستر تحولات محیطی و تغییرات فرهنگی در سوق‌یافتن طراحی گرافیک ایران به طراحی پوسترهای تایپوگرافی چه عواملی بوده است؟ همچنین چه سازوکارها و دلایلی موجب گسترش و نهادینه‌شدن پوسترهای تایپوگرافی در طراحی گرافیک ایران گردید؟
هدف: تبیین بسترهای تحولات فرهنگی و عوامل درون صنفی در شکل‌گیری و تحول پوسترهای تایپوگرافی دهة هشتاد شمسی، هدف این پژوهش است.
روش پژوهش: شیوه این پژوهش توصیفی‌ـ‌تحلیلی است و اطلاعات با استفاده از تحقیقات کتابخانه‌ای و پایگاه‌های اطلاعاتی به ‌دست آمده است.
یافته‌ها: از نیمه دوم دهه ۷۰ با سیاست‌گذاری‌های فرهنگی تساهل‌گرایانه و توسعه فعالیت‌های اصناف فرهنگی و هنری، فضای پویایی از اندیشه‌های متکثر در جامعه به‌وجود آمد. با تولید و گسترش کتاب‌های روشنفکری سیاسی و نوگرایی دینی با همکاری نسل جدید طراحان گرافیک متأثر از موج نو گرافیک ساختارشکن غربی، ابعاد جدیدی از رویکرد تصویری در طراحی جلد کتاب‌های تایپوگرافی شکل گرفت. در دهه ۸۰ نخستین گروه‌های طراحان پوستر تایپوگرافی، جریان‌های مستقل فرهنگی و هنری، همچنین حمایت نهادهای فرهنگی دولتی با برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های پوسترهای تایپوگرافی، موجی از تجربیات متکثر تایپوگرافی فارسی در میان نسل جدید طراحان گرافیک به ‌وجود آوردند. کنش‌های طراحان گرافیک نیز در برگزاری سخنرانی‌ها، نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی، همراه با گشایش افق‌های ارتباطات بین‌المللی در امکان آشنایی با طراحان صاحب سبک تایپوگرافی بین‌المللی در خلق افق‌های جدید تصویری و تثبیت این جریان، نقش مؤثری بر جای گذاشتند.

کلیدواژه‌ها


- Abbasi Sarmadi, M., & Rahbar, M. (2009). Political Development in Iran after May 1997. Journal of Politics, 39 (2), pp. 280-259.
- Abedini, R. (1400). Interview with Reza Abedini. Interviewer: Maryam Kahvand. http//vinesh.ir.
- Afshar Mohajer, K. (2017). History of Iranian Graphic Design. Tehran: Fatemi Publications.
- Alaei, K. (2016). Free Designers Gallery, http//kiarangalaei.com.
- Amjadi, H, Motalebi, M, & Ganji, GhA. (2020). Comparative analysis of social-welfare policies during Ahmadinejad and Rouhani governments. Iranian Journal of Social Development Studies, 12 (3), pp. 191-177.
- Baghishani, N. (2012). A Study of the Oral History of Modern Graphic Design in Iran from the 1940s to the End of the 1960s (Master Thesis, Visual Communication Department). Tehran University of Arts, Tehran, Iran.
- Edim, K. (2012). Pure Presence: About the black forearm. Tandis Magazine, (228), p.6.
- Eftekhari, Z. (2007). A Study of the Roots of the Emergence of Neorealist-Critical Cinema in Iran after the Revolution (1988-2005) (Master Thesis in Art Research). Tehran University of Arts, Tehran, Iran.
- Falsafi, K. (2011). A Study of Typography in the Three Decades of 1960 to the End of 1980 (Master's thesis, visual communication). Tehran University of Arts, Tehran, Iran.
- Fawzi, Y. (2020). Socio-Political Developments in the Islamic Republic of Iran (1978-2017). Tehran: Samat Publications.
- Ghasemi, S, & Zarezadeh, R. (2013). Consequences (Social, Cultural, Economic, Political And Security) of the Emergence of a New Middle Class in Iran. Afaq-e Amniyat Magazine, 5(18), pp. 96-67.
- Goodarzi, M. (2011). Graphic of Revolution. Tehran: Academy of Arts Publications.
- Jalaeipour, H.R. (2000). Hidden Government, A Sociological Study of the Masses Threatening the Reform Movement. Tehran: Tarh-e Naw, Publications.
- Jalaeipour, H.R. (2010). Student Movement in Iran With Emphasis on Student Activities in the Reform Period. Journal of Social Problems of Iran, 1(3), pp. 213-179.
- Kahvand, M. (2015). Visual Culture of Graphic Design in the Digital Age. Herfeh-Honarmand Magazine Artist, (62), pp. 38-57.
- Keshmir shekan, H. (2017). Exploration in Contemporary Iranian Art. Tehran: Nazar Publications.
- Maleki, S, Asadollahi, M, & Shahroudi, F. (2016). Representation of the National Identity of Iran in Graphic Design in the Age of Globalization. Journal of National Studies, 17(3), pp. 70-82.
- Mehraein, M. (2007). Conditions for Culture Production: The Roots of the Rise of Islamic Modernism in Iran, India, Egypt (PhD thesis, Department of Sociology). Tarbiat Modares University, Tehran.
- Momayez, M. (2001). Exhibition of Experimental Posters of Iranian Graphic Designers. Tehran: Darog No Publications.
- Moridi, M.R. (2018). Cultural Discourses and Artistic Styles in Iranian Contemporary Art. Tehran: University of Arts Publications.
- Mozaffari, A. (2011). Characteristics of Fundamentalism. Journal of Hassoun, (31), pp. 70-60.
- Nejabati, M. (1399). We Are Unaware of the Importance of the Word. http//farsnews.ir. Retrieved Date 1399-12-10, 13990916000168.
- Nejabati, M. (2018). Interview with Massoud Nejabati. Journal of the Development of Art Education, (51), pp. 38-28.
- Nil Ghaz, N. (2010). Contemporary Realist Painting in Iran and the Social Conditions of its Emergence 1997-2009(Master Thesis, Art Research). University of Science and Culture, Tehran, Iran.
- Rahimikia, A, & Eftekhari, A. (2020). A Comparative Study of the Approach of the Eighth and Ninth Governments of the Islamic Republic of Iran to Cultural and Social Non-Governmental Organizations (NGO). Journal of Political Research of the Islamic World, 10(34), pp. 48-27.
- Rashidi, A. (2015). Press Conference of the Fourth Biennial of the Silver Cypress Exhibition. www.yjc.news. News ID: 5374399.
- Rezvani, E. (2002). Persian typography: On the Occasion of Holding the Blind Owl Exhibition. Tandis Magazine, 1(1), p. 15.
- Seddiqi, B. (2008). Iranian Nationalism: Sociological Explanation of the Developments of Nationalist Thoughts by Iranian Intellectuals from the Constitutional Revolution to the Islamic Revolution (PhD Thesis in Political Sociology) Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran.
- Seifuri, B. (2014). Below the Cover: A look at the book cover design from the 1980s to today. Vitrin-e Ketab: A Collection of Articles. Tehran: Mirdashti Cultural Center Publications.
- Tashakori, P, & Kashani, M. (1393). A collection of Essays on the History of Book Cover Design in Iran & A Selection of 35 Years of Contemporary Iranian Book Cover Designs., 1978-2013. Tehran: Mir Dashti Cultural Center and New Art Publications.
- Teymouri, K. (2013). Investigating the Values of the Art of Resistance in Calligraphy of the Islamic Revolution. Mahe Honar, (186), pp. 20-28.
- Valipour, M. (2008). Art, Education and Promotion of Culture. Golestaneh Magazine, (95), pp. 27-18.
- Wuthnow, R. (2020). Sociology of Culture: A Theory of the Relationship between Thought and Social Structure (translated by Mostafa Mehraein). Tehran: Kargadan Publications.