جایگاه رنگ و نقش در ارزیابی دست‌بافته‌ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه فرش، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران.

2 کارشناس ارشد گروه فرش، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران.

3 دانشجوی کارشناسی ارشد گروه فرش، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران.

چکیده

بیان مسئله: چنین به‌نظر می‌رسد که ارزیابی و ارزش‌یابی دست‌بافته‌ها به‌ویژه قالی از گذشته‌های دور و با توجه به آموزه‌های سنتی و سینه‌به‌سینه، عمدتاً بر پایه ویژگی‌های بافت و کیفیت آن متداول و جاری بوده است. ویژگی‌های ظاهری و زیبایی، همچنین ویژگی‌های فنی متنوعی که در دست‌بافته‌ها وجود دارد، آن‌ها را به اثری تبدیل کرده است که نیازمند معیارها و ساختارهایی متناسب‌تر از سنت‌ها و گذشته‌های متداول در ارزیابی می‌نماید. چنین به‌نظر می‌رسد که بسیاری از کارشناسان ارزیابی سنت‌گرا بیشتر بر معیارهایی همچون تراکم بافت و مواد اولیه تأکید بیشتری دارند و این پژوهش در پی یافتن پاسخ این سؤال است که شاخص‌ها و معیارهای پراهمیت کیفی و کمی ارزیابی دست‌بافته‌ها چیست؟
هدف: تبیین ارزش‌های معیارهای کیفی و کمی دست‌بافته‌ها و ارائه ساختاری متناسب جهت اولویت‌دهی به ارزش‌های کیفی (تجسمی) و اولویت‌های کمی که در ارزیابی‌های اقتصادی و بازرگانی نیز ملاک سنجش قرار خواهند گرفت هدف این پژوهش است.
روش پژوهش: این پژوهش کیفی است که با تکیه بر تحلیل‌ها و استدلال‌های علمی و کاربردی، ساختاری جدیدتر و متناسب‌تر جهت آموزش ارزیابی دست‌بافته‌ها معرفی می‌نماید و با تکیه بر مطالعات کتابخانه‌ای، مصاحبه و تحلیل اطلاعات نوشته ‌شده است.
یافته‌ها: این پژوهش نشان‌ داد که شاخصه‌ها و معیارهای کیفی چون رنگ و طرح و نقش در ارزیابی دست‌بافته‌ها در اولویت هستند؛ همچنین شاخصه‌ها و معیارهای کمی مانند بافت و اندازه برخلاف روش‌ها و شیوه‌های ارزیابی‌های سنت‌گرایانه دست‌بافته‌ها از اهمیت کمتری برخوردار هستند.

کلیدواژه‌ها


- Amid, H. (2010). Farhang-i Farsi Amid. Tehran: Rah-e Roshd.
- Arbabi, B. (2011). Assessment of Classification Methods for Designs and Motifs of Iran's Carpet. Goljaam Scientific Journal, 4(11), pp. 74-57.
- Arbabi, B. (2011). Mending Carpets and Rugs. Tehran: University of Arts.
- Ayatollah, H. (2018). Theoretical foundations of visual arts. Tehran: Samat.
- Azarpad, H, & Heshmati Razavi, F. (1393). The Book Of Persian carpet. Tehran: Institute of Cultural Studies and Research.
- Bola, H, & Movafqi, H. (1996). Evaluation of Educational Plans and Programs for Development (Khodayar Abili). Tehran: International Institute of Educational Methods.
- Daneshgar, A. (2011). Dictionary of Perian Carpets. Tehran: Iranian National Carpet Center.
- Dandis, D, A. (2018). A Primer of Visual Literacy(M. Sepehr, Trans). Tehran: Soroush Publications.
- Dehkhoda, A.A. (1998). Dehkhoda Dictionary(Vol 2). Tehran: University of Tehran. Press.
- Dictionary, L. (2009). Longman Dictionary. London: Pearson Longman.
- Dotsis, G. (2009). An Inquiry into the Relationships between Nature, Art and Architecture (H R. Karami, Trans). Tehran: Parchin.
- Edwards, C. (1974). Persian carpet (M. Saba, Trans). Tehran: Book Lovers Association.
- Egharloo, S, & Zavieh, S.S. (2020). Analysis of Current Categories of Persian Carpet and Presenting a New Model of Classification Based on Carpet’s Design and Motif. Rajshomar Scientific Quarterly, 11 (1), pp. 172-153.
- Ford, P.R. J .(1981). Oriental carpets designs. New York: Thames and Hudson.
- Heshmati Razavi, F. (2002). The Management of Art & Industry of Persian Carpet. Tehran: Samat.
- Heshmati Razavi, F. (2013). History of the evolution of Persian carpet weaving. Tehran: Samat.
- Hossein, A .(1956). Oriental Carpets. Munich: klinkhardt & biermannm.
- Iskanderpour Khorami, P. (2012). Art and education of Iranian painting. Tehran: Printing and Publishing Organization, Endowment and Charity Organization.
- Jouleh, T. (2002). Research in Persian carpets. Tehran: Yasavoli Publications.
- Moin, M. (2002). Mo'in Encyclopedic Dictionary. Tehran: Adna, Rah-eNo.
- Nasiri, M.J. (2003). A Journey to Persian carpet Art. Mohammad Javad Nasiri Publications.
- Oriental Carpets in the Philadelphia Museum of Art. (n.d.). Retrieved from Rugrabbit worldwide: https://rugrabbit.com/content/oriental-carpets-philadelphia-museum-art.
- Pakbaz, R. (2006). Encyclopedia of Art. Tehran: Contemporary Culture.
- Plato. (2001). Period of Plato's work (MH. Lotfi, Trans). Tehran: Kharazmi.
- Riley, Ch, & Douglas, A.R. (2006). Color (M. Azkaiee, Trans ). Journal of Aesthetics, (14), pp. 267-279.
- Rahnavard, Z. (2009). The Wisdom of Islamic Art. Tehran: Samat.
- Schneider, R. (2016). Fibonacci Numbers and the Golden Ratio. Parabola, 52(3), pp. 1-6.
- Seif, A.A. (1996). Educational Measurement, Assessment and Evaluation. Tehran: Agah.
- Iran Carpet Company. (1997). Masterpieces of Persian Carpet (Vol 1). Tehran: Pishgar.
- Shirazi, S.M. (1410 AH). The Transcendent Wisdom in the Four Mental Journeys, (Vol. 1). Beirut: Dar Al-Ahya.
- Smith, E.L.(1985). Movement in Art since 1945 (4 ed). New York, USA: Thames and Hudson.
- Surasrafil, Sh. (2002). Great Persian carpet designers. Tehran: Soroush.
- Stone, P.F. (2012). Oriental Rug Lexicon (B. Arbabi, Trans). Tehran: Jamal-e-Honar Jamal Honar.
- Tajaddod, H. (2011). Encyclopedia of Iranian Hand-Woven Carpets (Vol 1). Tehran: Encyclopedia of Iranian Studies.
- Stone, P.F.(1997). The Oriental Rug Lexicon. Seattle: University of Washington Press.
- Varzi, M. (1977). Art and Industry of Carpet in Iran. Tehran: Rose.