آموزش نقاشی به کودکان با بهره‌گیری از نظریۀ اجتماعی- فرهنگی «منطقۀ مجاور رشد» ویگوتسکی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

چکیده

بیان مسئله: نقاشی کودک زیرمجموعه‌ای از هنرکودک و فعالیتی در جهت بهبود تفکر و خلاقیت او است. ذوق محوری این نوع از فعالیت که همواره با بازی‌های‌کودکانه همراه بوده، هنربودگی این فعالیت را با چالش مواجه ساخته است. ضمن در نظر گرفتن چالش یاد شده، در این راستا ضرورت دارد تا این موضوع موردکندوکاو آموزشی قرار گیرد؛ بنابراین در پژوهش حاضر سعی بر آن است تا با استفاده از «نظریۀ رشد» ویگوتسکی به این پرسش پاسخ داده شود که چگونه نقاشی را به کودکان آموزش دهیم تا فعالیت‌های خلاقۀ آنان در مسیر طبیعی رشد آسیب نبیند؟
هدف: از همین منظر و از آن جهت که ممکن است فعالیت‌های ذوقی و خلاقۀ کودکان در نقاشی با آموزش نادرست در معرض آسیب‌های آموزشی قرار گیرد، با هدف جلوگیری ازآسیب‌های احتمالی، یکی از نظریات مؤثر بر رشد و رسش کودکان، شاخص ارزیابی این فعالیت آموزشی می‌شود تا شاهد بهره‌برداری مطلوبی در این زمینه باشیم.
روش پژوهش: پژوهش حاضر برمبنای تحقیقات بنیادین نظری و از نوع توصیفی-تحلیلی است و درگروه پژوهش‌های کیفی قرار می‌گیرد دراین مقاله‌ با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و تجربیات کارگاهی به‌بررسی میزان فعالیت مربی در آموزش نقاشی پرداخته میشود و پس از تحلیل و ارائۀ ۳۳ نمونه نقاشی که از میان بیش از سه هزار اثر انتخاب شده‌اند، راه‌کار آموزشی مناسب پیشنهاد خواهد شد.
یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد کودکانی که با توجه به نظریۀ یاد شده با میانجی‌گری و آموزش صحیح والدین و مربیان در آموزش نقاشی مواجه شده‌اند، در یک فرآیند اجتماعی و همسو با روند طبیعی رشد، آثاری فراتر از سطح فعلی خودشان ارائه داده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


- Crain, W. (2005). Theories of development: Concepts and applications (Gh. R. Khoynejad & A. R. Rajaei). Tehran: Roshd Publications. [In Pesian]
- Dalvandy, H. (2010). Art education in elementary school. Tehran: SAMT Publications. [In Pesian]
- Gaudelius, Y. & Speirs, P. (2011). Contemporary issues in art education (F. Saheb Qalam, Trans.). Tehran: Nazar Publishing House. [In Pesian]
- Hedayati, M. (2009). Investigating the effect of the implementation of P4C as a research community on increasing self-esteem and improving interpersonal relationships (consultation doctorate thesis). Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Azad University, Science and Research Unit, Tehran, Iran. [In Pesian]
- Jenks, Ch. (2009). Childhood (S. Imanian, Trans.). Tehran: Akhtaran publishing house. [In Pesian]
- Luriia, A. R. (1989). Child's language and mind (B. EzbDaftari, Trans.). Tabriz: Nima Publications. [In Pesian]
- McLachlan, C. Fleer, M., & Edward, S. (2018). Early childhood curriculum suitable for students and trainers (S. N. QasemTabar & M. HajiTabar Firouzjaei, Trans.). Tehran: Roshd-e Farhang. [In Pesian]
- Rashtchi, M. (2010). Examining Vygotsky's theory from the point of view of psychology and its relationship with the theoretical foundations of teaching philosophy to children. Bi-Quarterly Scientific-Specialized Journal of Thinking and Child, 1(1), pp. 3-20. [In Pesian]
- Sodagar, M. R. (2020). Investigation of children's correspondence painting training and virtualization of university art courses in Iran (experience and solution in virtual art education). National Conference of Virtualization of workshop and practical courses in the field of art, challenges, and solutions. Ahvaz (pp. 1-23). [In Pesian]
- Sodagar, M. R., Dibaj, M., & Islami, Gh. R. (2011). The necessity of art mediation in teaching philosophical thinking to children. Thinking and Child, 2(1), pp. 25-50. [In Pesian]
- Thomas, Glyn, V. & Silker, Angele M. J. (1991). An introduction to the psychology of children's drawing (A. Mokhber, Trans.). Tehran: New Design (Tarh-e now) Publications. [In Pesian]