زیبایی شناسی، تزئینات " قندیل‌های طلا" در موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) با تکیه بر ساختار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد گرافیک. مدرس گروه گرافیک. دانشگاه سوره تهران. ایران

2 کارشناسی ارشد تصویرسازی. هیات علمی گروه گرافیک. دانشگاه سوره تهران. ایران

چکیده

قندیل یـکی‌ از‌ انـواع‌  وسایل روشنایی است که به­ صورت آویخته از سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد.  این شئِ برخلاف دیگر وسایل روشنایی که صرفاً جنبه روشنایی به محیط را دارند، دارای ریشه و پیشینه دینی است و معمولاً در اماکن مذهبی از آن استفاده می­شود. مقاله حاضر  با رویکرد زیباشناختی به بررسی ساختار، رنگ، نقوش و تزئینات، قندیل‌های ساخته شده از جنس طلا دوره قاجار که در موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) موجود است می­پردازد. مسئله این  مقاله تحقیق، چرایی وجود قندیل­ های متعدد و متنوع در حرم حضرت معصومه(س) و بررسی انواع تزئینات به­ کار رفته در آن­ها است. سوال اصلی پژوهش حاضر بدین شرح است:  قندیل­ هایی اهدائی حرم حضرت معصومه (س) در قم، چه ویژگی­ هایی دارند و تزئینات اصلی آن­ها  چیست و سازندگان آن چرا و چگونه آن­ها را به کار برده ­اند. این مقاله، با بررسی سه نمونه از قندیل­ های حرم حضرت معصومه (س) و مقایسه آن­ها با یکدیگر، نتایج خود را با ترکیبی از روش­های توصیفی، تحلیلی وتطبیقی و استفاده از تصاویر  قندیل‌های موزه حضرت معصومه و منابع کتابخانه‌ای ارائه می­کند. نتایج  سه قندیل طلایی موجود موزه آستانه حضرت معصومه، از لحاظ زیبایی ­شناسی ظاهری و ساختار، با توجه به رنگ  و استفاده از سنگ­ های تزیینی پرتلالو که پر تعداد هم هستند و با تناسب خاصی به­ کار رفته­اند، و نیز با توجه به هنر مرصع­کاری و مینا­کاری استفاده شده بر روی قندیل، به  نظر می­رسد که به تنهایی اثر هنری کاملی خلق شده است، اما وقتی  که این قندیل­ها در جایگاه واقعی خود قرار می­ گیرند و با نور تلفیق می شوند در می ­یابیم که بازی نور و رنگ عجیبی به راه می­ افتد که جلوه معنوی فضا را دوچندان می­ کند.

کلیدواژه‌ها


- Daraie, A.A(1998). The spiritual chandeliers and religious outlook. Quarterly of Islamic Education (33): 32-37.
- Rahmani, N(2001). An introduction of an exceptional chandelier from Safavid era. Golestan-eQoran (68): 22-269.
- Shayestehfar,M(2002). The place and representation of religion in Persian chandeliers. Meshkaat (74-75). 148-154.