تحلیل مؤلفه های زمان و مکان در آشنایی زدایی از آثار طراحی گرافیک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

مدرس دانشکده فنی و حرفه ای دکترشریعتی، تهران، ایران

چکیده

در این پژوهش که به شیوۀ توصیفی-تحلیلی و با هدف شناخت مؤلفه­ های زمان و مکان در آثار طراحان برجستۀ گرافیک و کاربرد آن در طراحی گرافیک انجام پذیرفته، تلاش شده تا با مطالعه و بررسی آثار گفته شده، به این پرسش پاسخ داده شود که؛ آشنایی­ زدایی، زمانی و مکانی در طراحی گرافیک چگونه  امکان پذیر است؟  در این پژوهش پس از بررسی مؤلفه­ های زمان و مکان در آثار طراحان به‌نام گرافیک و همچنین آثاری که در مسابقات مقام کسب کرده­اند این نتیجه حاصل شد که آشنایی­ زدایی از مکان تنها محدود به نامتعارف بودن مکان ارائۀ اثر نیست و با اضافه کردن نقاط گریز متعدد و بررسی اثر از وجوه مختلف، همچنین ایجاد تغییر در مختصات مکان نیز امکان پذیر است. هنرمند با آشنایی­ زدایی از مؤلفۀ زمان معماهای هدف­مند تولید می­ کند و با اشارۀ غیرمستقیم به هدف مورد نظر خود، تصاویری شگفت و متحیر کننده می ­آفریند این شیوه می­ تواند شیوه­ ای اصیل، مؤثر و موفق در طراحی گرافیک باشد.

کلیدواژه‌ها


- Khazaei, Mohammad. Ismaili, Erfaneh (2019). Understanding the concept of defamiliarization in Michal Batory ‘s posters. Peykareh Magazine. No. 116. pp.14-28.
- Shafiei Kadkani, Mohammad Reza (2012). Defamiliarization. Bukhara Magazine. No.
89-90. pp. 21-12.
- www.rangmagazine.com
- www.pinterest.com
- www.a-g-i.org.com
- www.amazon.com