مقایسه شیوه‌ تبلیغات تجاری در تهران و بغداد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه پژوهش هنر، دانشکدة هنر، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.

2 کارشناس ارشد ارتباط تصویری، دانشکدة هنر، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.

چکیده

بیان مسئله: ساختار‌ پیام‌رسانی تبلیغات‌ تجاری با توجه به نوع دریافت و پذیرش فرهنگ اجتماعی هر کشور تعیین می‌شود. فرهنگ جامعه می‌تواند نقش تعیین‌ کننده‌ا‌ی در شیوه تبلیغات تجاری، روش‌های تولید و استعاره‌های آن داشته باشد. در این پژوهش، به بررسی شیوه تبلیغات تجاری در دو شهر تهران و بغداد از کشور ایران و عراق، به عنوان دو جامعه متفاوت پرداخته می‌شود و ارتباط بین فرم‌ها، نحوۀ انتخاب و ترکیب‌بندی برخی از آثار تبلیغاتی این دو شهر بررسی می‌گردد و به این پرسش‌ها که ویژگی بارز عناصر بصری تشکیل‌دهندۀ تبلیغات تجاری تهران و بغداد چیست و با توجه به سابقۀ فرهنگی مشترک در خط و نوشتار و دین مشترک تفاوت‌ها و شباهت‌های تبلیغات تجاری در تهران و بغداد، بازتاب چه ویژ‌گی‌هایی در این دو جامعه است؟
هدف: پژوهش حاضر با بررسی عناصر تبلیغات تجاری، در پی شناخت تأثیر فرهنگ بر خروجی فرم‌های تبلیغاتی دو شهر تهران و بغداد است.
روش پژوهش: رویکرد این جستار، کیفی و روش ارائه آن توصیفی وتحلیلی و با اتکاء به اطلاعات میدانی و منابع کتابخانه‌ای است.
یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد نوشتار در تبلیغات شهر تهران نقش زیبایی‌شناختی بارزی را در تبلیغات ایفا کرده و حروف  شامل نوعی وحدت در فونت‌های به‌کار‌ رفته است؛ در حالی ‌که در تبلیغات شهر بغداد، تأکید بر حاکمیت تصویر، در تبلیغات تجاری است و این موضوع، تأثیر بسزایی در ایجاد جاذبه‌ در جهت اهداف کاربردی و زیبایی‌شناسی تبلیغات دارد؛ همچنین هر دو شهر از نظر بصری و فرهنگی، تحت تأثیر تبلیغات مدرن و روند آن‌ قرار دارند.

کلیدواژه‌ها


- احمد شلال، فؤاد. (۲۰۱۷م). الخطاب الاتصالی ما بین الشکل و المضمون فی الاعلان التجاری. مجله الاکادیمی، ۵(۸۶)، صص. ۱۶۵-۱۸۲.
- افضل‌ طوسی، عفت‌السادات و انصاریان، صالح. (۱۳۹۵). ارتباط شخصیت‌سازی در طراحی حروف و ویژگی‌های نوشتاری و زیبا‌شناسانه. مبانی نظری هنرهای تجسمی، ۱(۲)، صص. ۷۱-۸۲.
- الحسینی، هانی محی الدین محمد. (۲۰۰۸م). الانتقالات الفنیه فی تکوین اسلوب الفنان حافظ الدروبی. مجله الاکادیمی، جامعه بغداد کلیه الفنون الجمیله، ۱(۴۸)، صص. ۲۰۵-۲۴۰.
- بشیر، حسن و جعفری هفتخوانی، نادر. (۱۳۸۶). در‌آمدی بر کاربرد نشانه‌شناسی در تحلیل پیام‌های تبلیغاتی؛ مطالعه‌ موردی آگهی‌های مطبوعاتی. اندیشه‌ مدیریت، ۱(۲)، صص. ۱۵۱-۱۸۸.
- پیراوی ونک، مرضیه. (۱۳۹۵). معرفی معیار برای تحقیق تطبیقی مبتنی بر دیدگاه کری واک. دو فصلنامه‌ مطالعات تطبیقی هنر، 6(11)، صص. 1-10.
- ترکاشوند، نازبانو. (۱۳۸۸). اثر هنری و رویکرد بازتاب در جامعه‌شناسی هنر؛ مطالعه‌ی موردی نگاره بهرام‌گور در قصر هفت گنبد، ۸۱۳ ه.ق. هنرهای تجسمی(هنرهای زیبا)، (۴۰)، صص. ۲۵-۳۲.
- حیدری، عاطفه. (۱۳۹۱). بازنمایی ارزش‌های نشانه‌ای سبک زندگی ایرانی در تبلیغات پخش شده از رسانه ملی (پایان نامه کارشناسی ارشد ) دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، دانشکده ارتباطات و رسانه ، تهران ، ایران.
- عبداللهیان، حمید و حسنی، حسین. (۱۳۹۱). نحوه‌ بازنمایی ارزش‌های فرهنگی در تبلیغات تجاری، تحلیل نشانه‌شناختی آگهی‌های تلویزیونی در ایران. مطالعات و تحقیقات اجتماعی، ۱(۱)، صص. ۸۹-۱۱۸.
- عیسی‌زاده، ژاله. (۱۳۹۳). نقش عکاسی تبلیغات در پوسترهای تجاری-زبان بصری گرافیک(پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد ارتباط تصویری). دانشکده‌ هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
- کاکایی فروشانی، جلال. (۱۳۸۰). سبک‌های گرافیکی. هنر و معماری، (۴۸)، صص. ۱۱۳-۱۲۰.
- محمد عناد، دینا. (۲۰۱۵م). البنى الارتکازیه لفن التصمیم الطباعی المعاصر. بغداد: نشر مکتب الفتح.
- معروفی، ابراهیم. (۱۳۸۵). بررسی تایپوگرافی در پوسترهای ایرانی (۱۳۷۰-۱۳۸۵). کتاب ماه هنر، (۹۹ و۱۰۰)، ۲۸-۳۵.
- مقصودلو، مریم. (۱۳۹۶). مطالعه بر سبک پوسترهای فرمالیسم در قرن بیستم اروپای مرکزی (پایان‌نامه‌ کارشناسی‌ارشد ارتباط تصویری). مؤسسه‌ آموزش عالی مازیار، مازندران، ایران.
- نجابتی، مسعود. (۱۳۹۸). خط در گرافیک. تهران: نشر سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی.
- نوابخش، فرزاد. (۱۳۹۳). تغییرات سبک زندگی در فرآیند توسعه‌ی ابزارهای نوین فناوری. مجله‌ مطالعات توسعة اجتماعی ایران، ۶(۲)، صص. ۴۵-۶۳.