- آژند، یعقوب. (1389). نگارگری ایران. تهران: سمت.
- آلبوشوکه، علی. (1394). بررسی تطبیقی عجایب نگاریهای منسوب به محمد سیاه قلم با عجایب نگاری های عجایب نامه زکریا محمد قزوینی (پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر تهران، ایران.
- ابن عربی، محییالدین محمد بن علی. (1385). فصوص الحکم (برگردان و توضیح و تحلیل محمدعلی موحد و صمد موحد). تهران: کارنامه.
- ابن عربی، محییالدین محمد بن علی. (1405 ﻫ . ق./1985 م). الفتوحاتالمکیه (تحقیق د. عثمان یحیی و د. ابراهیم مدکور). چاپ دوم. قاهره: المکتبهالعربیه.
- ابن منظور، محمد بن مکرم. (2000 م). لسان العرب. ج 11. بیروت: دارالصادر.
- ابنسینا. (1368). اشارات و تنبیهات (ترجمه و شرح دکتر حسن ملکشاهی). چاپ دوم. تهران: سروش.
- اخوان الصفاء. (2005 م). رسائل. بیروت: مؤسسه الاعلمی للمطبوعات.
- اشکواری، محمدجعفر؛ موسوی، سیدجمال و صادقی، مسعود. (۱۳۹۶). عجایب نگاری در تمدن اسلامی؛ خاستگاه و دوره بندی. مطالعات تاریخ اسلام، ۹(۳۳)، ۲۹-۵۱.
- افلاطون. (1355). دوره آثار (ترجمه محمدحسن لطفی). تهران: خوارزمی.
- اکبرزاده، حوران و کدیور، محسن. (1387). جایگاه خیال متصل و منفصل در فلسفه صدر المتالهین. نشریة مقالات و بررسی ها، 41(90)، 11-24.
- ایزوتسو، توشیهیکو. (1378). صوفیسم و تائوئیسم (ترجمه محمدجواد گوهری). تهران: روزنه.
- بابایی، علی. (1394). پریچهرة حکمت (زیبایی شناسی در مکتب صدرا). تهران: مولی
- بلخاری قهی، حسن. (1387). عکس مهرویان. خیال عارفان. چاپ اول. تهران: فرهنگستان هنر.
- بلخاری قهی، حسن. (1388). هندسة خیال و زیبایی. تهران: فرهنگستان هنر.
- بلخاری قهی، حسن. (1390). مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی. چاپ دوم. تهران: سوره مهر- پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی.
- پرویزی، محمد. (1386). عجایبنگاری در ایران ذیل عنوان «سهم ایرانیان از میراث تمدن اسلامی». تندیس، (112)، 12-15.
- ترابی، ارکیده. (1393). عجایب المخلوقات قزوینی در تصاویر چاپ سنگی علیقلی خویی. چاپ اول. تهران: چاپ و نشر نظر.
- چیتیک، ویلیام. (1394). عوالم خیال (ترجمه قاسم کاکایی). تهران: هرمس.
- داتی، ویلیام. (1392). اساطیر جهان (ترجمه ابوالقاسم اسماعیلپور). تهران: چشمه.
- دهخدا، علی اکبر. (1377). لغتنامه. تهران: دانشگاه تهران.
- رامپوری، غیاثالدین محمد بن جلال الدین بن شرف الدین. (1363). غیاث اللغات (به کوشش منصور ثروت). تهران: امیرکبیر.
- رحمانیگرمارودی، زینب. (1397). بررسی رابطه متن و تصویر در عجایبنگاری چاپهای سنگی دوره قاجار (پایاننامه کارشناسی ارشد). مؤسسه آموزش عالی سپهر اصفهان، ایران.
- سهروردی، شهاب الدین یحیی. (1380). مجموعه مصنفات شیخ اشراق (تصحیح هانری کربن). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- شایگان، داریوش. (1392). هانری کربن، آفاق تفکر معنوی در اسلام (ترجمه باقر پرهام). چاپ ششم. تهران: فرزان.
- شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1375). صور خیال در شعر فارسی. تهران: آگاه.
- طباطبایی، سید محمدحسین. (1366). تفسیر المیزان (ترجمه هیأت مترجمان). چاپ دوم. تهران: رجاء.
- عاطفی، مهدی. (1387). خیالپردازی و عجایبنگاری در آثار سلطان محمد و پیتر بروگل. رهپویه هنر، 2(6)، 24-36.
- فتوحی، محمود. (1381). تصویر خیال. نشریه پژوهشهای فلسفی، (185)، 103-134.
- قرآن کریم. (1395). (ترجمه مهدی الهی قمشهای). تهران: هادی.
- قزوینی، زکریا بن محمد بن محمود کمونی. (1361). عجایب المخلوقات و غرایب الموجودات (به کوشش یوسف بیگ باباپور). تهران: سفیر اردهال.
- کنبی، شیلا ر. (1378). نقاشی ایرانی (ترجمه مهدی حسینی). چاپ اول. تهران: دانشگاه هنر.
-کورکیان، ا.م و سیکر، ژ.پ. (1391). باغ های خیال (ترجمه پرویز مرزبان). تهران: فرزان روز.
- مصاحب، غلامحسین. (۱۳۸۳). دائرةالمعارف فارسی. ج 1. تهران: امیرکبیر.
- مظفرنژاد، افسانه. (1394). خوانش ساختاری و مفهومی عجایبنگاری در نقاشی ایران (مطالعه موردی: نقاشیهای عجیب و غریب محمد سیاه قلم و برخی از نقاشان معاصر ایران از سال 1337 تاکنون) (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشکده هنر و معماری، دانشگاه علم و فرهنگ تهران، ایران.
- مفتونی، نادیا و فرامرز قراملکی، احد. (1386). خیال در مقام توجیه و تبیین از فارابی تا صدرالمتألهین. نشریة خردنامه صدرا، 13(47)،80-68.
- ملاصدرا، صدرالدین محمد شیرازی. (1380). المبدأ و المعاد (محقق سید جلال الدین آشتیانی). قم: بوستان کتاب.
- مهریزی ثانی، سمیه و مهندسپور، فرهاد. (1390). تطابق متن و تصویر در نگارههای موجودات خیالی عجائبالمخلوقات قزوینی (مطالعه موردی نسخه خطی مصور کتابخانه دانشگاه پرینستون). کتاب ماه هنر، (153)، 10-21.
- هاشم زاده، حسین. (1392). زیبایی شناسی در آثار ابنسینا، شیخ اشراق و صدرالمتألهین. تهران: سمت.
-همدانی طوسی، محمد بن محمود بن احمد. (1391). عجایب المخلوقات و غرایب الموجودات (به اهتمام منوچهر ستوده). تهران: علمی و فرهنگی.