Document Type : Original Article
Author
Assistant Professor of Visual Communication, Faculty of Art, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Abstract
Keywords
Article Title [Persian]
Author [Persian]
بیان مسأله: تحلیل SWOT یکی از راهکارهای برنامهریزی استراتژیک است که برای ارزیابی وضعیت یک برنامه یا راهبرد استفاده میشود و همانطور که از نام آن پیداست نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدها را مورد تمرکز قرارمی دهد. نقاط قوت توصیف میکنند که کدام یک از وجوه یک موضوع یا کدام بخش از یک سازمان برتری دارد و چه چیزی آن را از رقبا جدا میکند. نقاط ضعف کارآیی یک راهبرد و استراتژی را در سطح مطلوب خود متوقف میکند. فرصتها به عوامل خارجی مطلوب اشاره میکنند که میتوانند یک مزیت رقابتی به استراتژی مورد هدف بدهند. تهدیدها به عواملی اشاره دارد که احتمال آسیب رساندن به سازمان یا راهبردهای آن را دارند. لازم به یادآوری ست که از این روش علاوه بر برنامهریزی راهبردی بهطور کلی در تحلیل وضعیت نیز استفاده میشود. در واقع این تحلیل را باید ابزاری کارآمد برای شناسایی شرایط محیطی و توانایی درونی یک سیستم دانست.
هدف: پژوهش پیش رو بر اساس تجربیات جمع آوری شده از وضعیت آموزش برخط در حوزه هنر به ویژه با محتوای عملی است که بر اساس شرایط همه گیری کرونا و محدودیت های ناشی از آن، در کنار آموزش حضوری به عنوان راهبرد کارآمد در عرصه آموزش مطرح و بکار بسته شده است.
روش پژوهش: این تحقیق با جمع آوری پرسشنامه ، تحلیل داده ها به صورت غیر مستقیم با هدف اجتناب از ورود سلایق به یافته های پژوهش صورت پذیرفته است. همچنین تحلیل SWOT با استفاده از کاربرگ استاندارد چهارگانه انجام شد.
یافته ها: اصلی ترین تمرکز پژوهش بر روی بکارگیری روش های خلاقانه از سوی مدرس برای القاء روح مشارکت فعال و همکاری جهت افزایش تجربه یادگیری دانشجویان بوده است زیرا آموزش مهارت های عملی بجز از مسیر هم افزایی ناشی از مشارکت فعال میسر نیست. نتایج نشان از اهمیت ارزیابی نقاط ضعف و قوت استراتژی در حصول نتایج مطلوب برای شیوه های نوین دارد.
Keywords [Persian]