The place of the human in the paintings of Mohammad Siahghalam and Hieronymus Bosch from Freud’s point of view

Document Type : Original Article

Author

Faculty of Visual Arts, Campus of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran

Abstract

Problem Definition: The discussion of the place of the human in the paintings painted by wonder painters can be a window to better understand the spirit and mood of painters as well as the audience of their time from a psychological point of view. In the present study, an attempt has been made to address this issue from the perspective of Sigmund Freud in the paintings of Mohammad Siahghalam and Hieronymus Bosch, who are considered to be among the wonder painters of their time due to the depiction of strange forms.
Objective: The aim of the present study is to examine the human position from Freud’s point of view in the paintings of Hieronymus Bosch and Mohammad Siahghalam.
Research Method: The research has been conducted in a descriptive-analytical manner and data has been collected using library resources.
Results: Using Sigmund Freud’s theory of death and life instincts, results have been obtained regarding the role and place of the human in these works. Mohammad Siahghalam and Hieronymus Bosch were the wonder painters of the Eastern and Western worlds, respectively. The high aesthetic value of the works of Mohammad Siahghalam and Hieronymus Bosch as well as the critical, shrewd, and subtle view of everyday issues are rooted in their different thoughts and approaches.

Keywords


Article Title [Persian]

جایگاه انسان در نقاشی‌های محمد سیاه‌قلم و هیرونیموس بوش از دیدگاه فروید

Author [Persian]

  • اعظم وحیدی
کارشناس ارشد نقاشی، دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران
Abstract [Persian]

بیان مسئله: بحث و بررسی جایگاه انسان در نقاشی‌هایی که توسط نقاشان عجایب نگار ترسیم شده از دیدگاه روانشناسی می‌تواند دریچه‌ای به سوی بهتر شناختن روحیه و حالات نقاشان و همچنین مخاطبان زمان خود باشد .در پژوهش حاضر سعی بر آن شد تا به این مقوله در نقاشی‌های محمد سیاه‌قلم و هیرونیموس بوش که به دلیل ترسیم صور غریبه از جمله نقاشان عجایب نگار زمان خود دانسته شده‌اند، از دیدگاه زیگموند فروید پرداخته شود.
هدف: بررسی جایگاه انسان از دید فروید در نقاشی‌های هیرونیموس بوش و محمد سیاه‌قلم
روش پژوهش: روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و جمع‌آوری اطلاعات به شیوه کتابخانه‌ای است.
یافته‌ها: با استفاده از نظریه زیگموند فروید درخصوص غرایز مرگ و زندگی نتایجی در خصوص نقش و جایگاه انسان در این آثار حاصل شد. یکی از نقاشان عجایب نگار دنیای شرق را می‌توان استاد محمد سیاه‌قلم دانست و از نقاشان دنیای غرب نیز هیرونیموس بوش. ارزش زیبایی شناختی بالای آثار محمد سیاه‌قلم و هیرونیموس بوش و دیدگاه منتقدانه، زیرکانه و ظریف به موضوعات روزمره ریشه در افکار و رویکردهای مختلف این دو هنرمند دارد.

Keywords [Persian]

  • هیرونیموس بوش
  • محمد سیاه‌قلم
  • گروتسک
  • زیگموند فروید
  • غریزه مرگ و زندگی
- آژند، یعقوب. (1377). دوازده رخ. تهران انتشارات مولی.
- آژند، یعقوب. (1387). مکتب نگارگری هرات. تهران: انتشارات فرهنگستان هنر.
- پاکباز، رویین. (1395). دایرةالمارف هنر. تهران: انتشارات فرهنگ معاصر.
- شایگان، داریوش. (1۳۹۲). آسیا در برابر غرب. تهران: نشر فرزان روز.
- شولتز، دوان پی و شولتز، سیدنی الن. (1389). نظریه‌های شخصیت. تهران: نشر ویرایش.
- فروید، زیگموند. (1382). تمدن و ملالت‌های آن. تهران: نشر ماهی.
- فروید، زیگموند. (1343). سه رساله درباره توری میل جنسی(ترجمه هاشم رضی). تهران: انتشارات آسیا.

- Battilot,D.(2011). Andrea Palladio. Italia: Mondadori Electa.

- Coppens, p. (2011).http://www.philipcoppens.com/bosch.html.retrieved from http://www.philipcoppens.com
- Linfert, m. (1990). Hieronymus bosch. In c. linfert, Hieronymus bosch. London: thomes and Hudson
- Grabar, O.(2000). Mostly miniyature. an introduction to Persian painting. new york: macmillan pablishers limited
- Vandenbroeck, p. (1996). Hieronymus bosch. In the dictionary of world art (pp.445_454). Now York: macmillan publishers limited.
- hthttps://pin.it/1bsbkKWtps://pin.it/61Mmuc3