Document Type : Original Article
Authors
1 Department of Analytical and Comparative Studies of Islamic Art, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Department of Visual Communication, Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran
3 Department of Art Research, University of Arts, Tehran, Iran.
4 Department of Drama, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
Abstract
Keywords
Article Title [Persian]
Authors [Persian]
بیان مسئله: ضامن آهو ازجمله مضامین روایی ارزشمند شیعی است که مبنای خلق آثاری در حوزه هنرهای تجسمی در ایران بوده است. «حسن اسماعیلزاده»، «محمد فراهانی»، «محمدتجویدی»، «محمود فرشچیان»، ازجمله هنرمندانی هستند که این مضمون را در آثار نقاشی خود بازنمایی کردهاند. آثار این هنرمندان دارای شباهتها و تفاوتهایی در ساختار، مفهوم و شیوه روایی است؛ از این رو، مقاله حاضر در نظر دارد تا ضمن پاسخ به چیستی تفاوتها و شباهتهای یاد شده، شکل و میزان تأثیرهریک از آثار هنرمندان مذکور را بر ارتقاء جایگاه این مضمون و بویژه نقطه اوج آن یعنی «ضمانت آهو» را بررسی نماید.
هدف: آگاهی از ساختار، مفهوم و شیوه روایی و ویژگیهای کیفی آثار نقاشی مورد بررسی از طریق شناخت تفاوتها و شباهتها در ساختار و مفهوم از اهداف این پژوهش است.
روش پژوهش: در این پژوهش، مقایسه تطبیقی تعداد چهار اثر نقاشی با موضوع و مضمون ضامن آهو به روش توصیفی–تحلیلی صورت گرفته است؛ همچنین از مطالعات کتابخانهای، اسنادی، پایگاههای اطلاعاتی و مشاهده آثار نقاشی جهت گردآوری و ارزیابی دادههای پژوهشی استفاده شده است.
یافتهها: شباهت آثار ذکر شده بیشتر در ساختار یعنی در رنگ فرم، نور، پیروی از الگوی بصری یکسان و به لحاظ موضوعی پرداختن به، نقطه اوج این ماجرایضمانت آهو قابل پیگیری است. اما تفاوتهای قابل تشخیص، عموماْ در کیفیت بیان مفاهیم است که بهواسطه توانمندیهای تکنیکی هنرمندان در استفاده از انواع نشانهها و عناصر نمادین حیوانی، گیاهی، رنگ و مانند آن شکلگرفته است. بر این اساس تفاوتهای ایجاد شده در یک ارتباط مستقیم با کیفیت ساختار در جهت مثبت و ارتقاء مفهوم قابل ارزیابی است.
Keywords [Persian]