Document Type : Original Article
Author
Department of Textile and Clothing Design, Faculty of Applied Arts, University of Art, Tehran, Iran
Abstract
Keywords
Article Title [Persian]
Author [Persian]
بیان مسئله: پیکرنگاری درباری، سبکی در نقاشی ایرانی است که مقارن با دورة زند شکل گرفته و تقریباً تا پایان فرمانروایی سومین پادشاه قاجار دوام میآورد. این نوع پیکرنگاری در زمامداری طولانی مدت فتحعلیشاه شناخته شدهتر است و نمونههای آن از قواعد ثابتی پیروی میکند. از آنجا که نمادینههای تصویری در مقایسه وانمود آشکارتری پیدا میکند پرسش اصلی آن است، نشانههای تصویری تنعم در تک پیکر نگاریهای درباری زنانة عصر زند و قاجار، در قیاس با نگارههای مکتب اصفهان چگونهاند.
هدف: جستجو در نشانههای تصویری تنعم در تک پیکر نگاریهای عصر زند و قاجار است که به فرم زنانه محدود شده هدف این پژوهش است.
روش پژوهش: این مقاله با نمونهگیری احتمالی طبقهبندی شدة دوازده تابلو از پیکرنگاریهای درباری در مقابله با چهار نگاره از مکتب اصفهان به شیوة تحلیلی ـ تطبیقی به مقصود خود دست پیدا میکند.
یافتهها: برخلاف پیکرههای زنانه در مکتب اصفهان که معمولاً با حالت لمیده و در فضای خارجی بر زمینة ساده با حداقل فضاسازی به تصویر درآمدهاند؛ در عصر زند و نیمة نخست قاجار، زنان با حالتهای مختلف نشسته، ایستاده، حرکات موزون و البته کمتر لمیده؛ بیشتر قاب تصویر مبتنی بر فضای داخلی را به اشغال درآورده و انواع خوراک، نوشیدنی و حیوانات خانگی به نشانة مکنت در خدمت آنها بوده است. اسلوبی که نه فقط در سبک نقاشی که در نگاه به دولتمندی از یکسو و جنسیت زنانه از سوی دیگر برخلاف دورة پیشین تعریف میشود.
Keywords [Persian]