Examining Visual Representations of Political and Military Interactions between the Sassanids and the Romans

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor of Archaeology, Faculty of Literature and Humanities, Neyshabur University, Neyshabur , Iran

2 Master of Archaeology, Faculty of Literature and Humanities, Neyshabur University, Neyshabur , Iran.

3 Assistant Professor of Archaeology, Faculty of Literature and Humanities, Neyshabur University, Neyshabur , Iran.

Abstract

Introduction: The political/military confrontation between the Sassanids and the Romans, in late ancient times, led to the formation of a kind of propaganda and deterrent art, which can be called "political art". This art served the ruling class of the war or peace parties, creating visual representations in the form of reliefs, coins, triumphal arches, and paintings. Most of these visual works of the Sassanid era and also the Roman Empire were created with the motivation of confrontation with the neighboring country, to show the weakness or promote such a situation. In this article, which was written to identify the importance of the image and the effect of image components on the audience of this type of visual art in the Sasanian period, the following question is addressed: "What are the visual representations of political/military interactions between Sassanids and Romans, the process of formation, and use of these representations"?
Research Method: This research is qualitative, and in terms of method, it includes citation studies and field surveys of the authors, which are presented using the method of historical descriptive analysis.
Findings: The studied works showed that their function was to increase the bargaining power in the correspondence and negotiations between the Sassanid Empire and the Roman Empire for propaganda and military deterrence. Using the image as one of the most basic activities during the Cold War between the Sassanids and the Romans has been considered, which sought to persuade the local audience along with legitimizing the Sassanids and justifying the costs of the battle for the Romans.
Conclusion: The use of visual representations to show off the power of the insider and the humiliation of the defeated enemy has a long history among the Sassanids and Romans, and its manifestations have been clearly seen in the research works.

Keywords


Article Title [Persian]

بررسی مصداق‌های تجسمی برهمکنش‌های سیاسی و نظامی ساسانیان با رومیان

Authors [Persian]

  • ابراهیم رایگانی 1
  • بهناز سلطانی 2
  • سید مهدی موسوی نیا 3
1 استادیار باستان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه نیشابور، نیشابور، ایران.
2 کارشناسی‌ارشد باستان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه نیشابور، نیشابور، ایران.
3 استادیار باستان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه نیشابور، نیشابور، ایران.
Abstract [Persian]

مقدمه: تقابل سیاسی/ نظامی میان ساسانیان و رومیان، در اواخر عهد باستان، منجربه شکل‌گیری نوعی هنر تبلیغاتی و بازدارنده شد که می‌توان آن را «هنر سیاسی» معرفی کرد. این هنر در خدمت طبقۀ حاکم طرفین نبرد یا صلح، به خلق نمودهای تجسمی در قالب نقش‌برجسته، سکه، طاق نصرت و همچنین نقاشی می‌پرداخت. غالب این آثار تجسمی دوران ساسانی و همچنین امپراتوری روم به انگیزۀ تقابل ‌با هماورد همسایه، برای ضعیف نشان‌دادن یا تبلیغ چنین حالتی، ایجاد می‌شد. در این مقاله که باهدف آشنایی با اهمیت تصویر و تأثیر مؤلفه‌های تصویری در مخاطب این نوع از هنرهای تجسمی در دوره ساسانی، به رشته تحریر درآمده به سوال چیستی مصداق‌های تجسمی برهمکنش‌های سیاسی/ نظامی میان ساسانیان و رومیانُ و سیر شکل‌گیری و بهره‌گیری از این نمودها پاسخ داده می شود.
روش پژوهش: این پژوهش از نظر نوع، کیفی و از نظر روش شامل مطالعات استنادی و بررسی‌های میدانی نگارندگان است که به روش تحلیل توصیف تاریخی ارائه ‌شده است..
یافته‌ها: آثار مورد مطالعه نشان داد که کارکرد آن‌ها به منظور تبلیغ و بازدارندگی نظامی، بالا بردن قدرت چانه‌زنی در معادلات و مذاکرات فی‌مابین شاهنشاهی ساسانی و امپراتوری روم بوده است. بهره‌گیری از تصویر به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین فعالیت‌ها در دوران جنگ سرد میان ساسانیان و رومیان مورد توجه بوده است که اقناع مخاطب داخلی در کنار مشروعیت‌یابی برای ساسانیان و توجیه هزینه‌های ناشی از نبرد برای رومیان را به‌دنبال داشته است.
نتیجه‌گیری: نتیجه‌گیری پژوهش حاضر حاکی از آن است که بهره‌گیری از نمودهای تجسمی برای به‌رخ کشیدن قدرت خودی و مذلت دشمن شکست‌خورده در میان ساسانیان و رومیان سابقه‌ای دیرینه داشته ودر آثار بررسی نیز نمودهای آن به وضوح دیده شده است.

Keywords [Persian]

  • هنر سیاسی
  • شاهنشاهی ساسانی
  • امپراتوری روم
  • مصداق‌های هنر تجسمی
- آلرام، مایکل. (1393). سکه‌های ساسانی در ساسانیان (ویراستۀ وستا سرخوش کرتیس و سارا استوارت). تهران: نشر مرکز.
- جوادی، شهره و آورزمانی، فریدون. (1388). سنگ‌نگاره‌های ساسانی. تهران: نشر بلخ.
- حموی، شهاب‌الدین ابی‌عبدالله یاقوت ابن عبدالله الحموی الرومی البغدادی. (1397). معجم البلدان (الجلد الخامس). بیروت: دار الصیار.
- دریایی، تورج. (1392). ساسانیان (ترجمۀ شهرناز اعتمادی و ویراستۀ کامیار عبدی). تهران: توس.
- دریایی، تورج. (1400). از وحشت‌افکنی تا استفادۀ تاکتیکی: فیل‌ها در دورۀ پارتی و ساسانی در شاهنشاهی پارتیان و ساسانیان متقدم (ترجمۀ مهناز بابایی و ویراستۀ وستا سرخوش، الیزابت پندلتون، میشائیل آلرام و تورج دریایی). تهران: ققنوس.
- رایگانی، سید ابراهیم، ویسی، مهسا، سعادت‌مهر، محمدامین و رئوف، سولماز. (1401). بررسی تبلیغات سیاسی شاپور اول ساسانی و کنکاش پیرامون لقب «شاهنشاه ایران و انیران» با تحلیلی از دو سکۀ منحصربه‌فرد، کتیبه‌ها و نقوش برجسته. جستارهای باستان‌شناسی ایران، 149-162. Doi: 10.22034/IAEJ.2023.13756.1026
- شنایدر، رلف میشائیل. (1392). فریبندگی دشمن، تصاویر پارتیان و خاورزمین در رم/ در امپراتوری اشکانی و اسناد و منابع آن (ترجمۀ هوشنگ صادقی و ویراستۀ یوزف ویزهوفر). تهران: فرزان‌روز.
- شیپمان، کلاوس. (1396). مبانی تاریخ ساسانیان (ترجمۀ کیکاووس جهانداری). تهران: فرزان‌روز.
- فدایی تهرانی، مریم. (1402). طراز اسلامی یا تراز ساسانی، کالووس- تابلیون مسیحی، پیکره، ۱۲(۳۲)، 71-87.
 Doi: 10.22055/PYK.2023.18409
- فون‌گال، هوبرتوس. (1378). جنگ سواران؛ در هنر ایرانی و هنر متأثر از هنر ایرانی در دورۀ پارت و ساسانی (ترجمۀ فرامرز نجد سمیعی). تهران: نسیم دانش.
- گیرشمن، رومن. (1370). هنر ایران در دوران پارت و ساسانی (ترجمه: بهرام فره‌وشی). تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- گیرشمن، رومن. (1379). بیشاپور (ترجمۀ اصغر کریمی). تهران: انتشارات میراث فرهنگی.
- لوکونین، ولادیمیر.گریگور. (1372). تمدن ایران ساسانی (ترجمۀ عنایت‌الله رضا). تهران: علمی و فرهنگی.
- محمدی‌فر، یعقوب و امینی، فرهاد. (1394). هنر باستان‌شناسی و ساسانی. تهران: شاپیکان.
- موسوی‌حاجی، سید رسول و سرفراز، علی‌اکبر. (1396). نقش‌برجسته‌های ساسانی. تهران: سمت.
- نیکول، دیوید. (1395). ارتش ایران ساسانی آغاز سدۀ سوم تا نیمۀ سدۀ هفتم میلادی (ترجمۀ محمد آقاجری). تهران: ققنوس.
- هرمان، جورجینا. (1373). تجدید حیات هنر و تمدن در ایران باستان (ترجمۀ مهرداد وحدتی). تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
- هینتس، والتر. (1385). یافته‌های تازه از ایران باستان (ترجمة پرویز رجبی). تهران: ققنوس.
- واندنبرگ، لوئی. (1348). باستان‌شناسی ایران باستان (ترجمۀ عیسی بهنام). تهران: دانشگاه تهران.
- وندائی، میلاد. (1398). شاهان بر سنگ. اصفهان: جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان.
- ویسهوفر، ژوزف. (1389). ایرانیان، یونانیان و رومیان: نگاهی به داد و ستد فرهنگی میان ایران و یونان و روم (ترجمۀ جمشید ارجمند). تهران: فرزان‌روز.
- وینتر، انگلبرت و دیگناس، بئاته. (1398). روم و ایران (دو قدرت جهانی در کشاکش و همزیستی) (ترجمۀ کیکاووس جهانداری). تهران: فرزان‌روز.
- Alram, M., M. Lemarqund, & L. Skjervo. (2007). Shapur, king of kings of Iranians and non-Iranians, Des Indo-Grees aux Sassanides: Donnees Pour L histoire ET la Geographie Historique, 17(11), 11-40.
- Azarnoush, m. (1986). sapuraII, ArdasirII, and Sapur III: Another perspective, AMI band 19.
- Azarpay, G. (1982). The Role of Mither in the investiture and Triumph of Sspur II, Iranica Antiqua, XVII.
- Canepa, M. P. (2017). The Two Eyes of the Earth: Art and Ritual of Kingship between Rome and Sasanian Iran (Vol. 45). University of California Press.
- Canepa, Matthew P.)2010(. Technologies of Memory in Early Sassanian Iran: Achaemenid Sites and Sassanian Identity. American Journal of Archaeology, 114(4), 563- 96.
- De Waele, A. (2004). The figurative wall painting of the Sasanian period from Iran, Iraq and Syria. Iranica antiqua, 39, 339-381. Doi: 10.2143/IA.39.0.503901
- Erdeman, K. (1943). Die Kunst Irans zur Zeit der Sasaniden, durchgesehene Neuausgabe, Wiesbaden.
- Erdeman, K. (1969) Die Kunst Irans zur Zeit der Sasaniden, Mainiz.
- Goldman, B, A.M. Little (1980). The Beginning of Sasanian Painting at Dura-Europos. Iranica Antiqua, XV, 283-99.
- Herrmann, G. (1979). Naqsh-I Rustam 5 and 8, Iranische Denkmaler 8 Reihe II.
- Hinz, W. (1965). Das sassanididische felsrelief von Salmas. Iranica Antiqua V, 148-160.
- Kleiner, F. (1984). The Arch of Gaius Caesar in Pisa (CIL, XI, 1421). Latomus 43, 156-64.
- Luschey, H. (1987). Ardasir I, II. Rock Reliefs, in: Encyclopaedia Iranica, ed by Ehsan Yarshater Vol. II, London and New York, Routledge and Kegan paul.
- MacDermot, B. C. (1954). Roman Emperors in the Sassanian reliefs. The Journal of Roman Studies, 44(1-2), 76-80.
- Macdermot, B.C. (1954). Roman Emperors in the Sasanian reliefs, Jornal of Roman studies, 44, 76-80.
- Nicholson, O. (1983). Taq-i Bostan, Mithras and Julian the Apostate: an irony. Iranica Antiqua, 18, p. 177.
- Overlaet, B. (2009). A Roman Emperor at Bishapur and Darabgird: Uranius Antoninus and Black Stone of Emesa. Iranica Antiqua, Vol.XLIV, 462-530. Doi: 10.2143/IA.44.0.2034386
- Reiner, E. (2006). The Reddling of valerian. The Classical Quarterly, 56(1), 325-329.
- Rostovtzeff, M. I., A. R. Bellinger, F. E. Brown, and C. B. Welles, eds. (1944). The Excavations at Dura-Europos, Preliminary Report on the Ninth Season of Work, 1935–1936, Pa t 1: The Agora and Bazaar, New Haven, Yale University Press.
- Sonnabend, H. (1986). Fremdenbild und Politik: Vorstellungen der Römer von Ägypten und dem Partherreich in der späten Republik und frühen Kaiserzeit (Europäische Hochschulschriften. Reihe III, Geschichte und ihre Hilfswissenschaften, Bd. 286) (Frankfurt/New York). Bern-New York.
- Spawforth, A. (1994). Symbol of unity? The Persian-Wars tradition in the Roman empire (p. 233). na.