Document Type : Original Article
Authors
1 PhD Student in the field of Comparative and Analytical History of Islamic art, Faculty of Arts,Shahed University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Painting, Faculty of Arts, Shahid University, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Islamic Art, Faculty of Arts, Shahed University, Tehran, Iran.
4 Associate Professor, Faculty of Art and Architecture, Shiraz University, Shiraz, Iran.
Abstract
Keywords
Article Title [Persian]
Authors [Persian]
مقدمه: سید علیاکبر گلستانه از شکستهنویسان صاحب سبک و برجسته در خط شکسته است که آثار و جایگاه وی در تاریخ خوشنویسی بیشوکم مورد توجه هنرمندان و پژوهشگران خوشنویسی بوده است. نظر به اهمیت جایگاه این خوشنویس شکستهنستعلیق، شناسایی ویژگیهای هنری و سبکآثار وی همچنان ضروری بهنظر میرسد. با این ملاحظه، پژوهش حاضر به گونهشناختی و تحلیل بصری آثار شکستهنویسی سید علیاکبر گلستانه از نظر حسن وضع و ترکیب میپردازد. شناسایی ویژگیهای گونهشناختی و سبکشناسانهی آثار شکستهنویسی سید علیاکبر گلستانه با تأکید بر حُسن وضع و ترکیب، هدف اصلی پژوهش حاضر است.
روش پژوهش: دادههای پژوهش حاضر بهروش کتابخانهای و با اتکا به تصویر اصل آثار در مرقعات و قطعات خطی و چاپی گرد آمده است. نوع تحلیل در این پژوهش، کیفی و به شیوه تحلیل بصری است که براساس مؤلفههای تحلیل بصری آثار تجسمی و مفاهیم تخصصی مربوط به آداب و قواعد خوشنویسی (ناظر بر خط شکستهنستعلیق) صورت گرفته است.
یافتهها: آثار شکستهنویسی گلستانه دو گونه متون منثور و منظوم را در بر میگیرد. کرسی چندگانه و سوارنویسی حروف و کلمات از ویژگیهای سطرنویسیهای وی است که با طول سطر نسبت مستقیم دارد. نمونههایی از شکستهنویسیهای گلستانه، که تعداد کمتری از آثار وی را دربر میگیرد، شامل قطعاتی در دانگ خفی است که بهصورت چلیپایی و چندسویه اجرا شدهاند. از نظر حسن وضع، گرایش به کادر و کرسی افقی، در عین حال کرسیهای چندگانۀ فرعی در اغلب آثار و نیز چندسویهنویسی در برخی از آثار از ویژگیهای شکستهنویسی گلستانه است.
نتیجهگیری: وجه غالب آثار گلستانه در گونۀ سطرنویسی و تمایل به جلینویسی است. گرایش به کادر و کرسی افقی و در عین حال کرسیهای چندگانۀ فرعی، خصوصیات غالب آثار وی است. همچنین دودانگنویسی (خفی و جلی) در شماری از آثار گلستانه دیده میشود. در مبحث ترکیب مفردات نیز ویژگیهای پیچیدهنویسی، نظام ترکیب و توزیع مدّات، گرایش به همنشینی دوایر به دو صورت افقی و پلکانی و ترکیب خرداندامها (شامل تکرار حرکات مشابه و همراستا، تماس، تداخل و ادغام حروف با همدیگر) در آثار گلستانه، قابل بیان است.
Keywords [Persian]