Document Type : Original Article
Author
Associate Professor of Painting Department, Faculty of Arts Alzahra University (S), Tehran, Iran.
Abstract
Keywords
Article Title [Persian]
Author [Persian]
بیان مسئله: هنر پیکرنگاری درباری از هنرهای اصلی دورۀ قاجار است که تا دورۀ مظفرالدین شاه نیز ادامه داشته است برخی از آثار این دوره پیکر نگارهها، به ویژه پیکرنگاری درباری از مظفرالدین شاه که تاکنون، چندان مورد توجه نبودهاند. محور کار پژوهش حاضر مطالعۀ هنر نقاشی پیکرنگاری درباری دورۀ مظفرالدین شاه و بررسی نمونههای متنوع نیمتنه و تمامقد ارائه شدۀ از اوست. برهمین اساس در این پژوهش سؤال اصلی پژوهش حاضر به این قرار است: نقاشیهای پیکرنگاری دورۀ مظفرالدین شاه قاجار، دارای چه ویژگیهای ساختاری و محتوایی هستند؟
هدف: شناخت آثار هنر پیکرنگاری درباری دوره مظفرالدین شاه به صورت نیم تنه و تمام قد از اهداف این پژوهش است.
روش پژوهش: پژوهش پیش رو توصیفی-تحلیلی بوده و با استفاده از منابع کتابخانهای و نمونههای تصویری موزهای صورت گرفته است.
یافتهها: پژوهش حاضر نشان میدهد تلفیق هنر و سیاست در نقاشیهای دورۀ مظفرالدین شاه قاجار از طریق بهکارگیری نمادهای قدرت در تصاویر، در ادامۀ سنتهای تصویری دورههای قبل است. بهکارگیری فراوان نقاشی پیکرنگاری در همۀ دوران قاجار را میتوان تلاشی در جهت مشروعیت بخشیدن به سلطنت دانست، برخی از این نقاشیها نیمتنه و برخی پیکرنگاری تمامقد هستند و تأثیر عکاسی و طبیعتپردازی واقعگرایانۀ غربی در نقاشیها دیده میشود.
Keywords [Persian]